Met babyboomers spotten op het internet is óók bittere ernst

Beeld: Beeld: Diede van Ommen

22 oktober 2022, 15:43

Auteur: Rutger de Quay

Met babyboomers spotten op het internet is óók bittere ernst

Beeld: Beeld: Diede van Ommen

22 oktober 2022, 15:43

Auteur: Rutger de Quay

Met het internet zijn we opgegroeid, met het internet zullen we sterven. In Ok, zoomer signaleert en duidt Red Pers digitale trends. Met deze keer: babyboomers zijn een cult geworden.

Als je de Facebookgroep ‘Een groep waarin we doen alsof we babyboomers zijn’ opent, lachen een vijftal vrouwen die waarschijnlijk Gerda of Ingrid heten je toe. Of, in de Amerikaanse variant: Karen. Ruim 30.000 leden – veelal millennials en zoomers – zijn vooral bezig met het belachelijk maken en bespotten van de babyboomer.

Jeroen vraagt aan de groep: “Zonder je leeftyd [sic] te zeggen, zeg iets dat jongeren niet zullen begrijpen”. Het loopt storm in de reacties.

“htro zijn”, reageert ene Maaike
“Gewoon hard werke en niet je handje ophoude en zielig doen met burn oud”, oppert ene Floor.

Een andere Jeroen schrijft: “Leuke foto van mijn kleinzoon! IMG_20221006_095523.jpg”. Met als reacties: “c:\gebruikers\corry\afbeeldingen\gezellig.jpg”
“hallo arie ik kan je kleinzoon niet zien kun je het nog een keer doen gr.jopie”
“he bah zo woke allemal weer stem fvd tjerrie boodet gr erwin”
“Wat is jpg? Ik heb alleen nog maar hyvus”.

En dat is niet het enige. Op Twitter begint ‘Brieven van Boomers’ elke ochtend te pruttelen. Het account telt inmiddels ruim 11.000 volgers en als profielfoto lacht oud-VVD leider Hans Wiegel je tegemoet. Wiegel schreef jarenlang columns in De Telegraaf die bespot werden vanwege het, je raadt het al, hoge boomergehalte. Je kunt eigenlijk alle tweets van het account – voornamelijk ingezonden brieven naar hoofdzakelijk De Telegraaf en enkele dagbladen – kort en bondig samenvatten met het mantra ‘vroeger was alles beter’.

Zo reageert lezer Mieke van Gerwen op een nieuwsbericht van De Telegraaf waarin ‘met name jongeren nu al klagen over de kou’. Geheel overdreven, vindt zij. “Het is buiten nog warm, de nachten zijn amper koud. […] Kom op jongens en meisjes, een beetje flinker zijn mag wel.”

Ene H. Hermans schrijft aan De Telegraaf dat ze aangenaam verrast was toen er in een volle bus een jongere voor haar opstond. “Vroeger was dit heel gewoon”, meent Mieke. “Hier werd ik gewoon blij van. Opstaan voor iemand, misstaat niemand.” En ene Carla Hendriks uit Zoetermeer schrijft aan dezelfde krant: “Als ik langs AH, Lidl en het Kruidvat loop, zie ik rijen middelbare scholieren staan om broodjes, snacks of snoep te kopen. Hoezo armoede bij die groep?”, vraagt ze zich af.

Het Twitteraccount ontstond vooral uit verbazing, vertellen de oprichters van het account aan Red Pers. Is het nou satire, of niet? Ze bellen op terwijl ze door een stemvervormer praten, hun identiteit willen ze anoniem houden.

“We lachen er zelf om. Maar al die brieven worden niet voor niets geplaatst door De Telegraaf, al hebben we ook brieven uit De Volkskrant tegenwoordig. In boomerkringen zijn dit gangbare meningen. Boomers gaan vaker naar de stembus dan jongeren, dus het is belangrijk dat wij als jongeren ons wapenen tegen de argumenten van ouderen”, zegt één van hen. “We lachen ze uit, het is ook om te begrijpen hoe zij denken”, zegt de ander. En natuurlijk is het deels ook ramptoerisme: mocking the boomer.

Dus jongeren moeten vooral gaan stemmen als ze de babyboombrieven lezen? “Eigenlijk wel”, zeggen ze in koor. “Sommige brieven zijn zo belabberd geschreven en geven zo’n raar denkbeeld weer… Sommigen hebben een hele andere kijk op de wereld. Het is fascinerend.”

Moeten wij babyboomers beter gaan begrijpen of zij ons? “Het is een beetje van beide”, begint een van hen. “Zo’n brief schrijven is vooral zenden. We hopen dat mensen vooral inzicht krijgen in deze denkwereld.”


STEUN NIEUW JOURNALISTIEK TALENT

Red Pers werd vijf jaar geleden opgezet door vier jonge en ambitieuze studenten en is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk opleidingsplatform. Het is dé springplank naar een journalistieke carrière.

Wil je ons helpen het medialandschap te vernieuwen door jonge journalisten een stem te geven? Doneer dan nu een flinke kan koffie (€ 5,-), één maandje Zoomen (€ 15,-) of een ander bedrag. Bedankt


lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.