“Beatles-muziek wakkert een soort oergevoel bij mensen aan”

Beeld: Ferdy Damman The Analogues in actie. Beeld: Ferdy Damman

De Nederlandse band The Analogues is een Beatles-tributeband, maar niet zomaar een. De band speelt de latere albums van de legendarische Liverpoolse band met uitsluitend de originele instrumenten. In september brengen ze hun eerste album uit met dertien eigen nummers en touren ze door Nederland én Europa.

Een beetje pingelen op de gitaar begon als een hobby voor Diederik Nomden (46). Maar toen hij realiseerde dat zijn droom, profvoetballer worden, niet ging lukken, wilde hij muzikant worden. “Ik moest naar Amsterdam, want in Winschoten ging dat niet lukken”, zegt Nomden. Naast zijn werk als toetsenist/gitarist bij artiesten zoals Ellen ten Damme, Johan en Daryll-Ann werkte Nomden tot zijn veertigste ook in de horeca. Daarvoor had hij al wel soloalbums opgenomen: eerst onder de artiestennaam Royal Parks, daarna onder zijn eigen naam, Nomden. Maar zonder al te veel succes. “Dit wordt het dan, dacht ik, elf uur per dag in de keuken staan.”

Totdat The Analogues werden opgericht, een Beatles-tributeband. In september treedt The Analogues voor de derde keer op in de Ziggo Dome. Ook trekt de band op maandag 3 oktober naar London voor een optreden in The Palladium. Volgens boekingsbureau Mojo zijn ze “de beste Beatles coverband so far’’. Wat maakt The Analogues anders dan andere Beatles-tributebands?

Vooral het idee om alleen Beatles-albums te spelen die de band zelf nooit live hebben gespeeld, met uitsluitend instrumenten die de Britse band zelf ook gebruikte. Het was een ingeving van Fred Gehring en Bart van Poppel. Zij kwamen elkaar tegen op een feestje en besloten daad bij het woord te voegen. Toen Fred stopte als CEO van Tommy Hilfiger, vroeg hij Bart een band samen te stellen, waarna die de andere bandleden Diederik Nomden, Jan van der Meij en Jac Bico benaderde. Felix Maginn kwam er in 2017 bij. Het eerste optreden was in 2014 in The People’s Place, het bedrijfsrestaurant van Tommy Hilfiger. Stapsgewijs werden de zalen groter en het publiek enthousiaster.

Wij hebben als missie om enkel en alleen originele Beatles-instrumenten te gebruiken om de nummers van de latere albums zo accuraat mogelijk te spelen

Het lijkt me best een flinke taak, om te klinken als The Beatles?

Nomden lacht: “Ik voel zelf die druk niet. Het voordeel is dat we niet de snorren en de pakjes à la Sgt. Pepper’s doen, met die retro militaire gekleurde pakjes. Dat kan ook niet; daarvoor zijn we veel te oud en te zwaar. De uitdaging was om de muziek live goed te spelen, precies zoals zij op de plaat hebben gezet. Je komt ergens wel tot een punt van interpretatie. Want de vroegere albums van The Beatles zijn in vergelijking met de laatste twee albums van de Beatles, Let it be en Abbey Road, niet zo goed gedocumenteerd. Hetzelfde geldt voor orkestrale arrangementen. Neem bijvoorbeeld het orkest op The Long And Winding Road. Omdat die orkestratie niet helder is opgenomen, hoor je vooral een groot geheel. Het is voor ons een enorme taak om uit te puzzelen welke instrumenten er worden gebruikt. Dat is alsof je een soep eet, maar niet het recept krijgt en je zelf maar de ingrediënten en de hoeveelheden moet achterhalen.”

“Er zijn ontzettend veel Beatles-tributebands. Maar zij zijn toch anders: zij focussen veel meer op de vroege periode en het uiterlijk. Ze nemen daarnaast de exacte instrumentatie minder nauw en spelen geen complete albums. Wij hebben als missie om enkel en alleen originele Beatles-instrumenten te gebruiken om de nummers van de latere albums zo accuraat mogelijk te spelen.”

Hoe kwamen jullie aan de originele Beatles-instrumenten?

“Dat was een grote speurtocht online, vaak via eBay or Reverb.com. We hebben ze echt overal vandaan gehaald. Voor de sitar zijn Jac (Bico, red.) en Bart (Van Poppel, red.) naar Berlijn geweest, waar een bekende Indiase instrumentenwinkel zit. Achter het orgel dat gebruikt wordt in het intro van Lucy in the Sky with Diamonds, The Lowrey Heritage Deluxe, zit wel een grappig verhaal. Daar heeft Bart zich helemaal suf naar gezocht. Het is namelijk een heel zeldzaam ding en kost normaal gesproken een vermogen. Uiteindelijk vond hij er eentje op een eBay-veiling in Amerika. Ze hadden er een aantal duizenden dollars voor willen bieden, maar omdat het startbod zo laag was, had hij het orgel opeens voor 195 euro binnengesleept. Eenmaal in Europa aangekomen had het orgel nog allerlei gebreken: de kabels waren afgeknaagd omdat het instrument vol zat met muizennesten.”

“Een ander bijzonder verhaal zit achter de Fender Rosewood Telecaster. Dit is dé gitaar die George Harrison gebruikte tijdens het laatste dakconcert van The Beatles in 1969, de Get Back – The Rooftop Performance. Daar zijn maar een paar honderd exemplaren van gemaakt. We vonden er eentje in Bari, Italië. Gitarist Jac is erheen gevlogen en heeft nog speciaal een vliegtuigstoel voor de gitaar geboekt, omdat het zo’n collectors item is.”

“Als we voor één geluid één instrument nodig hebben, dan gebruiken we ook dat ene instrument. Dan gaan we dat niet uit een sampler halen. We willen echt alles analoog doen omdat The Beatles ook geen digitale instrumenten gebruikten.’’

In het najaar brengen jullie voor het eerst een album met eigen werk uit, heb ik begrepen?

“Ja, de eerste drie nummers van The Analogues Sideshow zijn al uit, de rest komt in september. We zijn met onze eigen creativiteit aan de slag gegaan. We hebben lange tijd zelf in bandjes gespeeld en voor onszelf moeten schrijven. Maar we halen ook inspiratie uit het oeuvre van The Beatles. Als je muziek maakt, pluk je uiteindelijk uit wat je binnenkrijgt, omdat iedereen het product is van zijn invloeden.”

“Ik vind de albums van The Beatles spelen het allerleukste wat er is. Dat is voor mij de beste muziek die ooit gemaakt is. En dat wij dat dan nu mogen uitvoeren voor mensen die geraakt worden door Beatles-muziek, is fantastisch.” 

Ik denk dat de albums van The Beatles door de generaties die komen als klassieke muziek gaan worden gezien

Ik zag ook dat een concert in de Ziggo Dome al uitverkocht was, hadden jullie verwacht dat wat jullie doen, zo’n succes zou worden?

“Ik niet, als ik voor mezelf spreek. We wisten wel dat veel mensen enorm houden van Beatles-muziek. Om de haverklap worden nieuwe Beatles-tributebands opgericht, maar als je het exacte geluid en spel van The Beatles kan opvoeren dan doet dat blijkbaar aanspraak op een oergevoel dat bij veel mensen diep zit.”

“Neem bijvoorbeeld mijn schoonvader, die 75 is. Hij had nooit gedacht A Day In The Life (uit 1967) ooit nog live te horen. Die generatie en elke generatie erna is opgegroeid met The Beatles. Het is heel bijzonder dat muziek mensen zo kan raken. Het heeft natuurlijk ook wel te maken met de intrinsieke kwaliteit van de nummers, de zang en het samenspel tussen de bandleden.”

“Ik denk dat de albums van The Beatles door de generaties die komen als klassieke muziek gaan worden gezien. De band is van zo’n cultureel belang geweest en dat zal nog heel lang doorgaan. Misschien zullen er over decennia minder concertzalen voor vrij worden gemaakt, en wat er gebeurt als de babyboomgeneratie weg is – die The Beatles nog live hebben kunnen zien – is moeilijk te voorspellen. Wij proberen wat wij neerzetten, het live spelen van Beatles-nummers, in ieder geval met toewijding te doen.”

Jacobien van der Kleij