Hoe wij journalistiek op maat maken in verkiezingstijd

(Oud-)hoofdredacteuren Madelief van Dongen, Tahrim Ramdjan en Max van Geuns. Beeld: Aliya Tanwir

Over een kleine twee maanden vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. (Oud-)hoofdredacteuren Max van Geuns, Madelief van Dongen en Tahrim Ramdjan onderzochten wat jongeren willen zien, lezen en horen in campagnetijd. Die verhalen vind je vanaf volgende week op Red Pers.  

Het klinkt als een cliché, maar het is nu belangrijker dan ooit dat ook jongeren stemmen. Met je stem kun je immers invulling geven aan het beleid dat jou raakt: van studiefinanciering tot woonbeleid en van klimaatplannen tot coronamaatregelen. Bij Red Pers willen we onze lezers zo goed mogelijk informeren en aanzetten tot nadenken. Daarom starten we vanaf volgende week met een reeks artikelen in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. 

Onderzoeksresultaten

Om onze producties zo goed mogelijk toe te spitsen op onze doelgroep, hebben we het afgelopen jaar een onderzoek uitgevoerd onder onze lezers. We zijn daartoe geïnspireerd geraakt door Sophie van Oostvoorn, voormalig adjunct-hoofdredacteur van Red Pers en tegenwoordig werkzaam voor NRC, die al in februari 2020 in haar nieuwsbrief stelde dat ‘we het moesten hebben over de verkiezingen’. Met het stappenplan van Jay Rosen’s Citizens Agenda in het achterhoofd, hebben we eerst geïdentificeerd wie ons publiek vormen – en dat zijn voornamelijk jongeren tot en met 30 jaar. Vervolgens hebben we hen gevraagd wat zij van ons verwachten in aanloop naar de verkiezingen. 

Zo’n 270 bezoekers vulden de vragenlijst in. We observeerden dat de meeste jongeren behoefte hebben aan een duidelijk overzicht van hoe politieke partijen van elkaar verschillen, uitleg over hoe zij zich daadwerkelijk profileren buiten verkiezingstijd om (denk aan stemgedrag in de Tweede Kamer) en antwoord op de vraag welke politieke partij het beste bij hen past. 

Van de respondenten wil twee op de drie graag meer achtergrondverhalen lezen in de media, en de helft mist een goed overzicht met wat welke partij vindt en wil meer weten over hoe de verkiezings- en formatieperiode nou precies in elkaar steekt. Verder blijkt dat veel jongeren zich zorgen maken over het klimaat en de economie. 

In de producties die tot en met de week van de verkiezingen verschijnen, houden we zo veel mogelijk rekening met de uitkomsten van ons onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan een een grafisch overzicht van alle partijpunten, een kritische analyse van de stichting Stem op een Vrouw of een achtergrondverhaal over hoe partijen in het verleden hebben gestemd op moties in de Kamer, allemaal in duidelijke taal en met speciale aandacht voor de stem van jongeren. 

Stemmen 

Het stemt ons hoopvol dat 96 procent van de respondenten aangeeft te gaan stemmen op of rondom 17 maart. Slechts 23 procent is zeer zeker over hun stemkeuze: veel jongeren zweven nog. Wij hopen hen te kunnen bedienen en zekerder te kunnen maken van hun stem, wat hun politieke oriëntatie ook moge zijn. 

Het onderzoek was geen eenrichtingsverkeer, en deze reeks zal dat ook niet zijn. Integendeel: wij horen het graag als we onze lezers nog beter kunnen bedienen. Journalistiek wordt in ongekende mate met een kritisch oog bekeken. Soms gaat dat er heftig aan toe, en aanvallen op journalisten zijn nooit goed te praten. Maar een kritische houding op de journalistiek, zo ook onze journalistiek, moeten we verwelkomen – en dus blijven we graag in dialoog met jou, de lezer. Onder elk artikel kun je, zoals altijd, reageren – ook met kritiek en tips – en onze mailbox, redactie@redpers.nl, staat altijd open. 

Pandemie of niet: op naar de stembus!

Steun ons!
Onze studenten dragen vrijwillig bij aan Red Pers. Vond je dit een goede productie? Sponsor dan onze koffie (€ 2,50), redactievergadering (€ 10,-) of grotere investering. Dankjewel!