Online daten in de 1,5-metersamenleving

Beeld: Beeld door Bibice Piets

2 mei 2020, 11:00

Auteur: Jelle Holtzapffel

Online daten in de 1,5-metersamenleving

Beeld: Beeld door Bibice Piets

2 mei 2020, 11:00

Auteur: Jelle Holtzapffel

Nu op afstand blijven voorlopig de standaard is, wordt het liefdesleven van de jonge single beperkt tot online daten. Redacteur Jelle Holtzapffel vroeg zich af of online initiatieven werkelijk zo bevredigend zijn.

Een eerste date buiten op anderhalve meter? Voorlopig alleen online? Of even helemaal niet? Het zijn de vragen waar de jonge vrijgezel momenteel mee rondloopt. Het RIVM riep vrijgezelle Nederlanders begin april tegenover RTL Nieuws expliciet op om voorlopig niet te daten. Nu de anderhalvemeter-samenleving voorlopig realiteit is, moet ook de single nadenken over een exit-strategie uit zijn sociale isolement.

Een belangrijke rol lijkt weggelegd voor het online daten. Sinds de coronacrisis is er al een enorme toename in het gebruik van dating apps. Dating apps zelf promoten ook het online contact.

Booming business

“Er gebeurt heel wat in het online datelandschap,” stelt Elisabeth Timmermans, postdoctoraal communicatiewetenschapper aan de Erasmus Universiteit en auteur van het boek Liefde in tijden van Tinder. “Dating apps waren al voor de coronacrisis booming business, die ontwikkeling gaat nu nog sneller.”

Gebruikers hebben nu des te meer behoefte aan direct contact

In haar boek, maakt Timmermans duidelijk dat tijdverdrijf de belangrijkste reden is waarom men een dating app gaat gebruiken. Het gebruik van de app voelt aan als een spel, waarmee de gebruiker zich amuseert. Er is vaak geen intentie om daadwerkelijk af te spreken.

Toch was er de laatste tijd sprake van een grote toename in het gebruik van liefdesapps, zoals de app Breeze, die als doel stellen dat de gebruikers offline gaan daten. “Offline daten is natuurlijk veel lastiger in deze tijd, maar ik denk wel dat gebruikers des te meer behoefte hebben aan direct contact.”

Dat directe contact kan met name worden gelegd via videobellen. “Dat is een interessante ontwikkeling. Eigenlijk is videodating een concept dat we al kennen uit de jaren ’80, zij het dat je toen een videoboodschap opnam die later door anderen werd bekeken. Nu zijn de mogelijkheden om dit te doen natuurlijk veel beter.”

Meer dan alleen chatten

Contact hoeft niet beperkt te blijven tot chatten of videobellen. Veel datingsites geven de gebruikers tips mee voor hoe een online date eruit kan zien. Je kunt samen online spelletjes spelen, een film kijken of een museum bezoeken. Maar halen die initiatieven het enigszins bij het echte daten?

Een bezoek aan een museum komt waarschijnlijk neer op het delen van een scherm in een videogesprek, waarbij één van de twee daters via Google Arts leiding geeft aan een museumexcursie. Op die manier kun je praten over elkaars kunstopvattingen, al lijkt de romantiek ver te zoeken als je steeds de muisklik hoort die je verder het museum invoert.

Het online kijken van een film is zo mogelijk nog statischer. Om geen verkeerde indruk bij de ander te wekken tijdens de film zal je het contact waarschijnlijk beperken tot chatten. Maar het voelt niet als een date wanneer je beiden afzonderlijk een film kijkt, toch?

Wie weet is zo’n online spel dan nog wat, bijvoorbeeld via Houseparty. Je kunt in ieder geval tegen elkaar praten en je onderneemt echt samen een activiteit. Daarnaast verschilt een online bordspel niet zo wezenlijk van de offline variant. Maar doet het een online romance ook echt opbloeien?

Een gunstig effect

Volgens Timmermans kunnen de online initiatieven in ieder geval een gunstig effect hebben op de online romantiek. “Uit eerder onderzoek weten we dat een van de gevaren van online chatcontact is dat de verwachtingen ten aanzien van de ander te hoog oplopen. Mensen vullen als vanzelf in hoe de ander klinkt en er werkelijk uitziet. Bellen en videobellen, in combinatie met een activiteit kunnen dit tegengaan. Maar tot nu toe is de huidige generatie hier wat huiverig voor. Ze sturen liever een appje.”

Momenteel doet Timmermans onderzoek naar de ontwikkeling van dating apps tijdens de coronacrisis. Ze is benieuwd hoe de markt gaat inspelen op de nieuwe vraag naar online liefde. Ook vraagt ze zich af of het singles die voorheen sceptisch waren over online dating apps over de streep zal trekken. Daarin ligt mogelijk een voordeel voor serieuze gebruikers.

“Jonge singles die voorheen sceptisch waren over online dating zullen nu mogelijk inzien dat er vrijwel geen andere mogelijkheden zijn. Dat ze niet naar events kunnen of feestjes met vrienden hebben, maar wel behoefte hebben aan contact en dates. Daarmee wordt het een serieuzer medium.”

Wil je meedoen aan het onderzoek van Timmermans over liefdesapps en corona? Klik dan op deze link.


lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.