Hoe je nu tóch de juiste studiekeuze maakt

Door de coronamaatregelen is het nog moeilijker geworden om een opleiding te kiezen. Studenten nemen zelf het initiatief om de gaten te vullen die de universiteiten laten vallen.

Een paar dagen voordat de Bachelordag van de Universiteit van Amsterdam zou plaatsvinden, gingen de eerste coronamaatregelen in. Grote samenkomsten werden verboden. Weg open dag.  Scholen staakten het fysieke onderwijs. Weg meeloopdagen, weg proefstuderen.

De juiste studiekeuze maken gaat gewoonlijk al niet van een leien dakje. Dat blijkt onder meer uit de percentages van uitvallers in het hoger onderwijs. In studiejaar 2017-2018 verliet circa 17,8 procent van de hbo-studenten vroegtijdig de studie en ruilde deze in voor een andere hbo-opleiding. Van de universiteitsstudenten viel 24 procent uit tijdens studiejaar 2016-2017. Ruim twee derde daarvan ging met een andere universiteitsopleiding verder.

De cijfers liegen er niet om, en nu de fysieke open dagen van mbo’s, hogescholen en universiteiten niet door kunnen gaan, wordt het maken van de juiste studiekeuze extra moeilijk.

Menig open dag wordt tijdelijk vervangen door een digitaal alternatief, maar dat heeft twee nadelen. Zo heeft de UvA kort na de afgelasting de informatiebijeenkomsten in een lege collegezaal opgenomen en online gezet. Dat gebeurde echter maar bij 44 van de 75 Bachelors waardoor er gaten in het studieaanbod ontstonden en sommige studenten benadeeld werden. Daarnaast ontbreekt het bij de digitale open dagen veelal aan de één-op-één gesprekken met studenten van de studie. De vraag rijst: Hoe moeten studenten nu de knoop doorhakken?

Aanbevelingsberichten

Plotseling schoten op Facebook de berichten van studenten over hun studie als paddenstoelen uit de grond. ‘De juiste studiekeuze is enorm belangrijk en die keuze wordt op dit moment bemoeilijkt door het Corona-virus. Ik deel graag mijn kennis hierin, dus daarom: ben jij, uw zoon of dochter, je broertje of zusje of een kennis geïnteresseerd in de studie: Bachelor Bos- en Natuurbeheer aan Wageningen Universiteit. Stuur me een privébericht of geef me een belletje en dan beantwoord ik graag je vragen!’ schrijft een derdejaarsstudente op het sociale medium. Ze is niet de enige, want vanaf het moment dat bleek dat alle voorlichtingsactiviteiten werden geschrapt, stroomden de tijdlijnen vol met studenten die bereid zijn om het juk van studiekiezers te verlichten.

Van Whatsapp tot Facetime

Om die bereidwillige studenten met twijfelende studiekiezers te verbinden, is het platform Studievisie in het leven geroepen. Studiekiezers kunnen zich hier aanmelden voor een gesprek met een student van de studie waar hij of zij geïnteresseerd in is. Zodra er een match is, faciliteert Studievisie een gesprek tussen de twee partijen. Zo helpt het platformtoekomstige studenten bij het maken van de juiste keuze. De gesprekken vinden plaats op allerlei verschillende manieren, van Whatsapp tot FaceTime.

Studievisie werd eind maart opgericht door de studenten Julian Visser (22), Simion Becker (23) en Isa Dielen (23). Ze hebben inmiddels al meer dan 1000 geregistreerde studenten bereid gevonden om studiekiezers te helpen, en de eerste 100 gesprekken zijn al gevoerd. Becker en Visser bedachten Studievisie enkele jaren terug, maar destijds bleek de vraag niet groot genoeg. “Toen we zagen wat het coronavirus betekende voor toekomstige studenten, dachten wij weer terug aan het platform. Daarnaast was er op Facebook een mooi initiatief onder studenten ontstaan om de studiekiezer hulp te bieden. Juist nu leek dit platform ons ontzettend nuttig,” vertellen ze per mail.  

Alle ins en outs

“Wij hebben zelf alledrie moeite ervaren met het kiezen van de juiste studie. Zowel Dielen als Becker zijn al eens eerder geswitched van studie en ze hebben zelf ervaren hoe vervelend dat kan zijn.” Juist een gesprek met een student kan daarbij helpen, oppert het drietal. “Wij geloven erin dat een gesprek met een student kan helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. Een student weet immers alle ins en outs van de studie en is niet commercieel ingesteld. Kortom, je krijgt veel eerder een realistisch beeld van wat de studie voor een student betekent.”

Juist een onafhankelijke mening, zoals de mening van een student, is iets wat studiekiezers waarderen, blijkt uit reacties op de website. “Op een open dag voelt het vaak meer als reclame waarbij ze de ‘slechte’ dingen niet noemen.” Daarnaast twijfelen studiekiezers na een gesprek minder en vinden ze het fijn om vragen te kunnen stellen aan studenten. Maar ook de decanen en studieadviseurs zijn positief, vertellen de initiatiefnemers. “Al deze positieve reacties geven ons ook veel energie om, ondanks onze huidige tentamenweek, verder te werken en meer scholieren aan studenten te koppelen.”

Studiekiezers worden voor het blok gezet, maar dit soort initiatieven bieden een oplossing. “Toen ik een studiekeuze moest maken had ik ook wel een service zoals deze gewild,’’ eindigt het drietal met een knipoog.


Steun ons!
Onze studenten dragen vrijwillig bij aan Red Pers. Vond je dit een goede productie? Sponsor dan onze koffie (€ 2,50), redactievergadering (€ 10,-) of grotere investering. Dankjewel!

Myrthe De Boer