Caribou’s menselijke details zegevieren op Suddenly

Beeld door Lotte Schuengel
Leestijd: 3 minuten

Suddenly is Dan Snaith’s vijfde project onder de Caribou-naam en de opvolger van de populaire albums Swim (2010) en Our Love (2014). Naast Caribou brengt de Canadese producer/songwriter muziek uit onder de pseudoniemen Manitoba en Daphni.

Op Suddenly combineert Caribou zijn gesamplede dansvloermuziek met intieme popnummers waarin zijn zachte, hoge stem de luisteraar in het oor lijkt te fluisteren. Door spaarzamer gebruik van galm en stemvervorming wordt de focus gelegd op de teksten en de melodieën, en hebben de onderliggende house-ritmes en elektronica een meer ondersteunende rol in een persoonlijk narratief van liefde en verbrokkelende familiebanden.

De prachtige opener ‘Sister’ zet meteen de toon met minimalistische, licht bewerkte synthesizer en een melodie die liefdevol wordt gebracht door Snaith’s kenmerkende kopstem. Met de tekst “Sister, I promise you I’m changing / You’ve heard broken promises, I know” richt hij zich tot zijn zus en opent hij de emotionele bagage die in de elf nummers die volgen grondig onderzocht zal worden. De daaropvolgende single ‘You and I’ lijkt met de discodrums, pulserende synth-akkoorden en catchy zangmelodie het perfecte moderne popnummer. Snaith’s drang tot experimenteren houdt echter de overhand, wat blijkt uit de instrumentale breaks en de plotselinge trap-achtige brug.

Snaith vindt charmerende imperfectie in stijlen die vaak gekenmerkt worden door de kunstmatigheid van moderne technologische mogelijkheden

Variatie

Suddenly is stilistisch gevarieerder dan Snaith’s eerdere projecten, waardoor het album onvoorspelbaar en interessant blijft. Op ‘Sunny’s Time’ horen we een bewerkte rapsample, met jazzy blazers en piano. ‘Home’ is gebouwd rond een sample van het gelijknamige nummer van Gloria Barnes. Wat hieruit volgt is een periode-overschrijdend duet tussen jaren-zeventig Motown-en Caribou’s laptopmuziek. Snaith begon Suddenly naar eigen zeggen met meer dan 900 projecten en heeft die vervolgens naar elf nummers gefilterd. Dit is te horen aan het gevarieerde en geïnspireerde eindproduct.

Na de dansbare ‘Lime’ en ‘Never Come Back’ volgt er een sereen intermezzo genaamd ‘Filtered Grand Piano’ – de titel verklapt de inhoud – wat het tempo uit het album trekt. Dit om de luisteraar voor te bereiden op de meer melodische en rustigere insteek van ‘Like I Loved You’ en ‘Magpie’. In ‘Like I Loved You’ toont Snaith zich tekstueel en muzikaal gezien op zijn kwetsbaarst. Waar voorheen de woorden vaak fungeerden als houvast; als een deel van de instrumentatie, neemt zijn zachte stem nu de voorgrond in de mix. Met teksten als “Sometimes it’s all too much for me to hide / When everything gets twisted up inside / And I wish that you were there by my side / But still I try” laat hij meer van zichzelf zien dan ooit.

Suddenly zegeviert in de details, vooral in de productie. De synthesizers en drums voelen levend. Lichte fluctuaties in volume, timing, toon en zuiverheid geven de instrumentatie een gevoel van menselijkheid. Snaith vindt charmerende imperfectie in stijlen die vaak gekenmerkt worden door de kunstmatigheid van moderne technologische mogelijkheden. Hij is niet bang om stiltes te laten vallen, en gebruikt leegte als een instrument op zichzelf. Dit houdt de luisteraar betrokken; de intimiteit van Suddenly vormt het tot een droom waaruit je pas ontwaakt na de allerlaatste noot.

Reflectie

Met het opgewekte ‘Ravi’ brengt Caribou tegen het einde van het album nog een klapper voor de dansvloer. Het laatste nummer, ‘Cloud Song’, neemt met een meer reflecterende houding wat gas terug. ‘Cloud Song’ spiegelt de instrumentatie en vocale melodie van de opener ‘Sister’, en brengt het album zo tot een coherente afsluiting. Het outro brengt ons geleidelijk terug naar de stilte waarmee het album begon, terwijl Caribou ons zachtjes weer in de echte wereld neerlegt.

Suddenly is Caribou’s meest diepgaande werk tot nu toe. Qua productie heeft Snaith zichzelf overtroffen. Zijn omarming van meer minimalistische instrumentatie maakt Suddenly tot een album dat zich meer leent voor het luisterende oor, zonder de dansvloer teleur te stellen. Tegelijkertijd laat hij meer zien van zijn gave voor het construeren van werkende melodieën, waardoor de nummers op Suddenly naast sonische precisie en avontuurlijke productie ook nog eens beschikken over de aanstekelijkheid van goede popnummers.

Steun ons!
Onze studenten dragen vrijwillig bij aan Red Pers. Vond je
dit een goede productie? Sponsor dan onze koffie (€ 2,50), redactievergadering (€ 10,-) of grotere
investering. Dankjewel!