“Ik geloof meer in de sterren dan ik durf toe te geven”

Beeld: Astrologie op een smartphone-app. Foto door Bibice Piets

2 maart 2020, 13:18

Auteur: Iris ten Have

Astrologie is hot onder millennials en dan vooral hoogopgeleide vrouwen. Modeketens als Weekday en Urban Outfitters en apps als Co-Star spelen in op de trend. Hoe beredeneren millennials hun interesse in astrologie en hoe sterk is hun toewijding nou echt?

Het is de verjaardag van een cool, hip meisje dat ik via via ken en volg op Instagram. Het is januari, de maand van de Steenbok. Na het nodige aantal Instastories – een paar foto’s van mede-januari-geboren vriendinnen en een meme over typisch Steenbokkengedrag waar ze zich ‘totally’ in herkent – is me wel duidelijk wat haar sterrenbeeld is. Een paar jaar geleden had ik hier raar van opgekeken. Nu valt het me amper op door de hoeveelheid astrologiecontent die ik per dag op Instagram tegenkom. Je hoeft geen rare vogel meer te zijn om de sterren te volgen. 

Het eerste contact met de sterren

De Amerikaanse Deeana (25) ontdekte astrologie in de brugklas. “Veel van mijn vriendinnen lazen hun horoscoop in Amerikaanse tijdschriften als Cosmopolitan en Seventeen. Ik vond het dom maar grappig. En dat vind ik nog steeds… Veel horoscopen zijn compleet gefabriceerd, maar hoe meer ik leer over astrologie, hoe meer ik waardeer wat de sterren ons te bieden hebben.” 

“Ik weet niet meer wanneer ik voor het eerst astrologie ontdekte, maar volgens mij begon ik er pas echt interesse voor te koesteren door de Instagramgemeenschap die ik volg. Vooral iemand genaamd Ella Grace Denton.” (Jess, 21). 

Influencers schijnen nogal een rol te hebben gespeeld in het verspreiden van astrologie onder jongeren. Alice Bell, zelf influencer, stopte een jaar geleden met haar baan als mode-assistente bij de Amerikaanse Vogue om voltijd astrologe te worden. Nu heeft ze een platform van 10.000 volgers op Instagram, benaderen modeketens haar voor samenwerkingen en schrijft ze horoscopen voor de Britse Vogue. Voor Bell bood astrologie stabiliteit en advies over de onzekerheden van het leven. Ze zocht er voor het eerste antwoorden in toen ze wilde weten of een jongen die ze leuk vond een goede match met haar zou zijn. “Natuurlijk was dit niet het geval, maar dat is waar het allemaal begon.”

Als influencer merkt ze dat “steeds meer mensen zich willen verdiepen in astrologie en verder kijken dan alleen hun sterrenbeeld, ook nieuwsgierig zijn naar hun maanteken en ascendant.” Want wie echt bekend is met astrologie, weet dat het sterrenbeeld maar een oppervlakkig aspect is. Het sterrenbeeld – ‘zonneteken’ – is niet genoeg om een beeld te schetsen van iemands persoonlijkheid en dagelijks leven. Voor een beter beeld moet gekeken worden naar een combinatie van zonneteken, maanteken en ascendant. Hier komen astrologische websites als astro.com en astroseek.com bij kijken.

Door simpelweg je geboorteplaats, -datum en -tijd in te voeren tot op de minuut precies krijg je in no time je geboortehoroscoop. “Een persoon die er niets van weet kan een geboortehoroscoop lezen en een persoon exact beschrijven zonder hem of haar te kennen,” aldus een 21-jarige Brusselse, over wat haar overtuigde astrologie te volgen. De 27-jarige Axelle vertelt: Na het lezen van mijn geboortehoroscoop ben ik er pas echt into geraakt. Omdat dit veel gedetailleerder is en ik me kon terugvinden in veel van de omschrijvingen.”  

Ik vind het leuk om eraan herinnerd te worden dat ik niet de enige ben die strugglet            

Collectief lijden 

Axelle: “Ik vind het leuk om eraan herinnerd te worden dat ik niet de enige ben die strugglet. Soms voelen we ons afgezonderd door het gevoel van individueel lijden. Door met horoscopen bezig te zijn besef ik dat de meeste gevoelens heel universeel zijn en dat heeft me geholpen met dingen te leren relativeren.” Jess zegt astrologie te gebruiken om zich meer verbonden met de natuur te voelen en ervoor te zorgen dat ze de kleine problemen in het leven niet te serieus neemt. De toegevoegde waarde van astrologie voor millennials lijkt dus een grotere verbondenheid met de natuur en de realisatie dat we allemaal door moeilijke periodes gaan.  

Daar is ook behoefte aan, blijkt uit de recente geschiedenis van spiritualiteit. Al leven we in een zogenaamd seculier tijperk gelooft een groeiend aantal mensen in “een hogere kracht – God of niet – die los staat van hen zelf.” Onderzoek van het Religious Experience Research Centre duidt aan dat in 1978 36% mensen in een hogere kracht geloofden, vergeleken met 48% in 1987. Filosoof en schrijver Jules Evans vertelt dat de ‘spirituele revolutie,’ vooral yoga en meditatie, al in de jaren zestig opbloeide. Filosoof Charles Taylor noemt het de ‘spirituele supernova’: oosterse tradities zoals Vipassana, yoga, tantra, Transcendental Meditation en Hare Krishna vlogen over naar het Westen en kregen massaal aandacht.

De reden hiervoor: deze tradities beloofden het bereiken van geluk, van ‘extase’, een zoektocht die de mensheid al eeuwenlang via religie en gezamenlijke rituelen onderging. Het opnieuw ondergaan van deze zoektocht hangt ook samen met het tijdperk waarin we nu leven, dat focus legt op de authentieke zelf ‘waarin het belangrijk is om je mensheid te ontdekken en uit te leven op je eigen manier.’ (Charles Taylor, Een seculiere tijd). 

Volgens astrologe en ex-vogue styliste Alice Bell (@stalkalice) hebben de popularisatie van yoga, meditatie en spiritualiteit, waaronder astrologie, alles met elkaar en de positie van de sterren te maken. De oorzaak aldus Bell: ‘Transiting Neptune in Natal Moon’. Dit soort taal zegt alleen fanatieke astrologie-aanhangers iets. Het houdt in dat planeten, in dit geval Neptunus, tijdelijke verbindingen maken met planeten in de geboortehoroscoop, ‘natal planets’. Door zo’n verbinding onstaat er voor een periode een bepaalde energie in iemands leven. De Neptunus energie gaat naar horen samen met irrationeel denken, verhoogde intuitie, verwarring en spirituele ontwikkeling – de Maan met gevoelens en het onbewuste. 

Ik denk dat de meeste mensen nogal sceptisch zijn over astrologie

Voorzichtig gespreksonderwerp

Al is astrologie een minder bizar onderwerp dan het misschien vroeger was, zijn de volgers zich bewust dat er nog steeds erg kritisch naar wordt gekeken. “Ik geloof meer in de sterren dan ik durf toe te geven,” zegt Zoë, 22. Sommigen zijn voorzichtiger met het uitspreken van hun overtuigingen dan anderen. “Ik denk dat de meeste mensen nogal sceptisch zijn over astrologie en me dus in een minder goed licht zouden zien als ik er met hen over zou praten” (Jess, 21).

Binnen hun vriendencirkel kunnen millennials er over praten, maar voordat een gesprek over astrologie plaats kan vinden met vreemden of oudere generaties, moet de vloer afgetast worden. “Ik denk (…) dat onze generatie meer open is. Dat geldt voor bijna alles zo. De voorgaande generaties zijn puur op praktisch denken gericht. Ik vind het mooi dat er nu ook plaats wordt gemaakt voor niet-lineaire gedachten en overtuigingen.” (Axelle, 27).  

Interesse zonder diepgang?

Astrologie mag dan een trend zijn geworden, en het is bijna normaal om de Co-Star app erbij te halen tijdens je Tinderdate, maar de vraag blijft hoe serieus dit allemaal écht wordt genomen. De diepgang blijft bij velen beperkt. De onwetendheid is ook groot. Toen ik op zoek was naar mensen voor een interview over astrologie, stelden meerderen zich voor als gelovers. Eén daarvan was een (millennial) collega van me. Op haar onderarm staan drie sterrenbeelden op een rij getatoeëerd – die van haar moeder, haar vader en stiefvader. Ook al zegt ze te geloven dat de sterren onze levens beïnvloeden, kom ik er na de eerste paar vragen van het interview al achter dat haar kennis over astrologie nihil is. “Ik ben misschien toch niet de juiste persoon voor dit interview,” zegt ze dan.

En hoe zit het met al die bedrijven die inspelen op astrologie? Als ik het hoofdkantoor van Urban Outfitters bel om te vragen hoe ze erbij kwamen T-shirts met astrologieprints te ontwerpen, antwoordt de dame aan de telefoon: “Ik weet niet. Het verkocht vorig jaar goed dus zijn we er maar mee doorgegaan.” 

Ik sta samen met mijn huisgenoot te koken wanneer het scherm van zijn iPhone oplicht en een belletje rinkelt. Het is een notificatie van Co-Star, de astrologie app die iedereen de laatste tijd op zijn mobiel heeft staan. Met 500.000 downloads wereldwijd staat Co-Star op de app-hitlijsten. Wat New York Times over de app zegt: “Goed advies.” The Huffington Post:“Bizar scherp en reflectief.”

Als een soort spreuken uit gelukskoekjes geeft Co-Star je elke dag een advies of citaat dat de sfeer van jouw dag bepaalt. Iets wat jij precies die dag nodig zult hebben, aan de hand van de positie van de sterren en planeten, “powered by AI that merges NASA data with the insight of human astrologers.” “Geloof je in astrologie?” vraag ik mijn huisgenoot. “Niet echt,” zegt hij. “Ik heb sinds de app op mijn mobiel staat alle dagelijkse quotes meerdere keren voorbij zien komen. Ik lees ze niet meer”.

[vc_row][vc_column 0=””][vc_separator el_width=”90″][vc_column_text 0=””]Steun ons!
Onze studenten dragen vrijwillig bij aan Red Pers. Vond je
dit een goede productie? Sponsor dan onze koffie (€ 2,50), https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.pngvergadering (€ 10,-) of grotere
investering. Dankjewel![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row 0=””][vc_column width=”1/3″][vc_btn title=”Kop koffie” style=”classic” align=”center” i_icon_fontawesome=”fa fa-coffee” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbunq.me%2Fredpersnl%2F2%2C5|title:Doneer|target:%20_blank|”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_btn title=”Vergadering” style=”classic” align=”center” i_icon_fontawesome=”fa fa-comments-o” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbunq.me%2Fredpersnl%2F10||target:%20_blank|”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_btn title=”Ander bedrag” style=”classic” align=”center” i_icon_fontawesome=”fa fa-money” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbunq.me%2Fredpersnl%2F||target:%20_blank|”][/vc_column][/vc_row]

lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.