Liefde in tijden van Breeze

Foto: Santeri Viinamäki. CC-BY-SA 4.0

Korte tijd nadat mijn vier jaar durende relatie ten einde was gelopen, adviseerden vrienden mij om wat ervaring op te doen op datingapps. Op zoek naar die ene ware voor Valentijnsdag. 

“Dan kun je gewoon wat oefenen met gesprekken met verschillende meisjes”, zei m’n immer optimistische huisgenoot Niels. Al snel startte ik met het verzamelen van spontane foto’s, leuke quotes en interessante hobby’s, om op een presenteerblaadje op te dienen.

De verwachte triomftocht bleef uit. Chats liepen vaak na twee zinnen spaak of dames reageerden überhaupt niet. “Je hoeft me niet te vragen hoe het gaat”,  is een veelvoorkomende zin op datingapp-profielen. Daarmee viel een voor mij zeer prangende vraag vrijwel direct af. Tot afspraakjes kwam het nooit. In de twee jaar daarna dienden datingapps met name als middel voor het verkrijgen van aandacht. De passieve houding waar ik me aanvankelijk aan stoorde, had ik inmiddels overgenomen.

Toch waren datingapps ooit revolutionair. Toen Tinder in 2012 op de markt kwam, leefde het idee dat de liefde nu ook via een app wereldwijd zou bloeien. Bovendien zou het de drempel verlagen om met anderen in contact te treden. 

Romance

Natuurlijk was dit vooral de boodschap van de oprichters van Tinder zelf, die er goed aan zouden verdienen – Tinder is nog altijd verreweg de populairste datingapp. Onderzoeksbureau App Annie plaatste Tinder eind vorig jaar als tweede op de lijst van apps waar gebruikers het meeste geld aan besteden. Dat geld verdient Tinder met name aan de abonnementen van Tinder Plus en Tinder Gold,  de updates die gebruikers kunnen kopen om onbeperkt te swipen en te zien van wie hij of zij een like heeft ontvangen. Dat wil niet zeggen dat tinderen een garantie biedt voor een romance.

De meest gebruikers zoeken geen nieuwe liefde op Tinder, vertelde de Vlaamse onderzoekster Elisabeth Timmermans, bekend van het boek Liefde in Tijden van Tinder, vorig jaar in dagblad Trouw. Gebruikers zien Tinder vooral als entertainment. “Tinder is tijdverdrijf”, aldus Timmermans.

In hetzelfde interview benadrukt ze de mogelijkheden die de datingapp biedt voor de serieuze dater. Relaties die online ontstaan, zo blijkt uit diverse studies, zijn minstens gelijkwaardig aan relaties die in de offline wereld, ook wel de echte wereld, tot stand komen. Wel is het volgens Timmermans van belang om snel af te spreken. Op die manier temper je de online verwachtingen.

Toch blijft het gebruik van een datingapp een aantrekkelijk idee

Juist daar doet zich de problematiek voor. Het is helemaal niet zo makkelijk om van een chat een date te maken. In de chat staan algemeenheden en spontane opmerkingen centraal. Een grote opgave om op die manier de ander bij te blijven. Veel tinderaars bekruipt een gevoel van vluchtigheid – er is een eindeloos aanbod en het is doodeenvoudig om naar de volgende kandidaat te swipen. Het is wat de wereldberoemde psychotherapeut Esther Perel veelvuldig bestempelt als een van de moderne problemen in ons liefdesleven: het enorme aanbod dat als een zware last op ons drukt.

Toch blijft het gebruik van een datingapp een aantrekkelijk idee. Apps vergemakkelijken ons leven op tal van terreinen. Waarom zou dit op het gebied van daten dan niet kunnen? Een app die je op basis van foto’s en voorkeuren verbindt met iemand anders, om met die ander dan eens iets te gaan drinken.  De datingapp die functioneert als een grootschalige digitale speeddate.

Nieuwe revolutie

Het lijkt dit idee te zijn dat zes studenten van de Technische Universiteit Delft hebben uitgewerkt. In de nieuwe datingapp Breeze staat niet de chat maar de date centraal. Sterker nog: er vindt helemaal geen chat plaats. 

Dagelijks koppelt het algoritme de gebruiker aan twee profielen. Wanneer je een match hebt, leidt de app je naar een datumprikker. Je kiest samen het gewenste moment van de date en betaalt zelfs al voor het eerste drankje. Dat is wel een duur drankje, want Breeze moet ook geld verdienen. Op die manier staat het daten en ontmoeten centraal en niet het swipen en chatten. Ook resulteert een beperkter aanbod, twee profielen per dag, erin dat er meer aandacht is voor die profielen. Je swipet niet gemakkelijk verder, want de vierentwintig uur erna doen zich geen nieuwe mogelijkheden voor.  

Wel blijven de mooie foto’s en interessante hobby’s centraal staan. Het verschil is alleen dat je je er niet blind op hoeft te staren. De app is zo ingericht dat je al snel daadwerkelijk met iemand in contact treedt. Wie weet dat Breeze een nieuwe revolutie ontketent in de wereld van de datingapps. De app is, paradoxaal genoeg, vooral vernieuwend in de wijze waarop het ons terugbrengt naar het oude idee van een drankje in de kroeg. “Dat wil je toch zo graag?”, stelt huisgenoot Niels met hernieuwd enthousiasme. 

Ik moet het maar weer een kans geven.  

Steun ons voor € -
Jelle Holtzapffel