De MIND Young Studio benadert psychische problematiek met een beetje humor

Beeld: Het jonge bestuur van de MIND Young Studio.

30 oktober 2019, 13:03

Auteur: Anna Livia de Kort

De MIND Young Studio benadert psychische problematiek met een beetje humor

Beeld: Het jonge bestuur van de MIND Young Studio.

30 oktober 2019, 13:03

Auteur: Anna Livia de Kort

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de jongvolwassenen met psychische klachten niet over hun mentale gezondheid durft te praten. Daarom is de MIND Young Studio gelanceerd: een online platform dat video’s maakt voor jongeren die worstelen met psychische problematiek. “We willen een taboe doorbreken.” 

Het filmdecor van de MIND Young Studio in Amersfoort geeft een huiselijk gevoel. Er zijn veel planten, de dampende theekopjes staan op tafel en gasten nemen plaats op een grote bruine bank.  “Iedereen klaar?” roepen Amber Penders en Celina Soewandi nadat iedereen een microfoontje heeft gekregen. “En actie!” 

Penders en Soewandi zijn sinds de zomer werkzaam bij MIND Young Studio. Het vijfkoppige team doet alles zelf: van idee tot de montage van het eindproduct. Met behulp van jongeren, psychologen, psychiaters en BN’ers proberen ze zo het taboe op het praten over psychische problemen te doorbreken. “We willen psychische klachten juist zichtbaarder maken op een manier die niet zo droog en heftig is, zoals nu vaak gebeurt,” zegt Soewandi. “Een beetje humor kan best.”

Elke week publiceert MIND Young Studio een nieuwe video, waarin de makers proberen creatieve en leerzame content neer te zetten. Zo maken ze de serie Wij Spelen, waarin ervaringsdeskundigen aan de hand van een spel vragen beantwoorden In Teach Your Mind zijn een jonge ervaringsdeskundige en een psycholoog aan het woord, en kandidaten worden op hun kennis getest in Fact Check. 

Met de video’s willen de jonge ondernemers het publiek meegeven dat je alleen maar sterker wordt als je voor je problemen uitkomt. Zij kunnen het weten, want de medewerkers van de MIND Young Studio hebben stuk voor stuk te maken gehad met psychische klachten. “Ik schaamde me dood voor mijn problemen,” vertelt Soewandi. “Bijna niemand wist dat ik naar een psycholoog ging omdat ik daar helemaal niet trots op was.” Volgens haar ligt hier het knelpunt. “Des te knapper vinden wij het als mensen deelnemen aan een video.  Daar moet je echt lef voor hebben.”

Binnen het team is er veel begrip voor elkaars situatie. “Hier is ruimte om te zeggen, ik voel me niet goed, dus ik werk vandaag wat minder. Hier mag je ziek zijn of even niet zo lekker in je vel zitten.” Volgens Soewandi zou dit in een normale werkomgeving niet mogelijk zijn. “De maatschappij waarin wij leven eist dat je altijd maar doorgaat en staat niet toe dat je zomaar een paar uur minder gaat werken.” 

Vooral in de media is de laatste jaren veel aandacht besteed aan de geestelijke gezondheid van jongvolwassenen. Kwesties als prestatiedruk en de rol van sociale media worden vaak genoemd als oorzaken van het probleem. Het RIVM meldde eerder dit jaar dat het echter nog niet duidelijk is hoeveel invloed deze ontwikkelingen op jongeren hebben.

Psychische hulp hoeft niet saai te zijn

Volgens Penders en Soewandi zijn er meerdere factoren die jongeren kunnen beïnvloeden. “In alle opzichten is er een vorm van prestatiedruk: familiebanden, uiterlijk, studie en werk.” Toch denkt Penders dat het vooral belangrijk is om naar mogelijkheden voor hulp te kijken, in plaats van het probleem te verklaren. “Vaak wordt er eindeloos gekeken naar hoe en waarom een psychisch probleem bij jongeren ontstaat, terwijl je ook andersom kan denken. Maak het probleem bespreekbaar en pak het aan. En dat is precies wat we proberen te doen bij de MIND Young Studio.”

Onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam gaan de komende tijd onderzoeken of de MIND Young Studio jongeren inderdaad op de juiste manier en via de juiste kanalen bereikt. Door met kijkers te spreken krijgen ze een beeld van het effect van de video’s op jongeren. De MIND Young Studio is een initiatief van de organisatie MIND


 

[paytium name=”Form name” description=”Donations”]
[paytium_field type=”open” label=”Onze studenten dragen vrijwillig bij aan Red Pers. Vond je dit een goede productie? Sponsor dan onze koffie (€2,50), https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.pngvergadering (€10) of grotere investering. Dankjewel!” default=”2,50″ /]
[paytium_total label=”Steun ons voor” /]
[paytium_button label=”Doneer” /]
[/paytium]

lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.