Waarom Red Pers meedoet aan de campagne van #ProveThemWrong

Beeld: Hoofdredacteur Max van Geuns. Foto: Haya Yousef

23 april 2019, 10:00

Auteur: Max van Geuns

Waarom Red Pers meedoet aan de campagne van #ProveThemWrong

Beeld: Hoofdredacteur Max van Geuns. Foto: Haya Yousef

23 april 2019, 10:00

Auteur: Max van Geuns

Over een maand zijn de Europese verkiezingen. De komende weken stort Red Pers zich daarom op een serie over Europa. Hoofdredacteur Max van Geuns legt uit waarom zijn https://redpers.nl/wp-content/uploads/2020/09/redperslogo-1.png hierbij meedoet aan de #ProveThemWrong-campagne, die wil bereiken dat Nederlandse jongeren nu wél gaan stemmen voor het Europees Parlement.

Het is niet goed gesteld met opkomst voor verkiezingen van het Europees Parlement in Nederland. Waar in 1979 nog bijna zestig procent van de kiesgerechtigden kwam opdagen voor Europa, daalde dat in achtereenvolgende verkiezingen naar 51, 48 en 36 procent. Sindsdien schommelt de opkomst tussen de 30 en 40 procent. Ter vergelijking: dat was in Duitsland (43-60 procent), Denemarken (47-60 procent), Frankrijk (40-53 procent) en zelfs in het tegenwoordig eurosceptische Italië (57-74 procent) flink hoger.

Nog bedroevender is de opkomst onder jongeren: slechts 18 procent van de stemgerechtigden tussen de 18 en 24 jaar in Nederland ging in 2014 naar de stembus. Dat ligt niet alleen ver onder het gemiddelde van de EU (28 procent), maar ook beduidend lager dan de jongerenopkomst in onder andere Litouwen (44 procent), Griekenland (45 procent) en Zweden (66 procent). En dat terwijl de onderwerpen van de toekomst — klimaatverandering en migratie, om maar twee hete aardappels in de politiek te noemen — beter op Europees dan op nationaal niveau kunnen worden opgelost.

#ProveThemWrong

De lage opkomst onder jongeren in Nederland is niet te wijten aan luiheid of desinteresse, benadrukt Dylan Ahern. De initiatiefnemer van De Grote Europashow gaf eerder dit jaar tegenover de NOS aan dat jongeren, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, wel degelijk geïnteresseerd zijn in politiek. “Ze voelen zich alleen niet betrokken. De cijfers betekenen niet dat ze er niet om geven, maar dat ze niet beseffen dat er veel op het spel staat.”

De Grote Europashow is een serie waarvan de eerste plaatsvond op 11 februari in Paradiso. Ahern stond daar als een van de Kiesmannen, drie Amsterdamse vrienden die jongeren willen aansporen om wél te gaan stemmen. Daar staan zij niet alleen in: de avond werd gesteund door het Europees Parlement, dat ook de websites Ik stem deze keer en What Europe does for me heeft opgetuigd. Bovendien werd tijdens het event een campagne gestart, onder de naam ‘#ProveThemWrong’.

“Wij jongeren zouden niet betrokken zijn. Ons niet druk maken over onze toekomst. Niet stemmen.” begint het manifest van #ProveThemWrong, een beweging die jongeren oproept om zich op wat voor manier dan ook uit te spreken tegen die stereotypering van hun generatie. “Maar we maken ons wél druk.” Daarom zegt het collectief: prove them wrong.

Met agenda setting kunnen we niet bepalen wat mensen denken, wel kunnen wij journalisten beïnvloeden waarover kiezers nadenken

#ProveThemWrong betrekt zoveel mogelijk organisaties bij de campagne, die ieder op een eigen manier invulling geven aan hun missie. Zo worden er evenementen georganiseerd over de verkiezingen en wordt het belang van stemmen onder de aandacht gebracht met mediaproducties.

Tientallen partners zijn inmiddels aangesloten, waaronder Nederlandse jongerenorganisaties als de Nationale Jeugdraad (NJR) en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), maar ook internationale partijen als Amnesty International. Zo bereikt de campagne zo veel mogelijk jongeren met diverse achtergronden en interesses, opdat zij dit keer wél gaan stemmen.

 

Journalistieke rol van Red Pers

Voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen merkte Rens Vliegenthart, hoogleraar Media en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam, het al op: journalisten kunnen een grote invloed hebben op een verkiezingsuitslag. Dit betekent niet dat wij media zelf een politieke agenda willen doordrukken; het gaat om aandacht voor politieke ontwerpen die belangrijk zijn. Met agenda setting kunnen we niet bepalen wat mensen denken — dat zou ook zeer onwenselijk zijn, aangezien dit het vertrouwen in de ‘neutrale’ journalistiek ondermijnt en deze meningsvorming weggelegd is voor de beroepsgroep van politici. Wel kunnen wij journalisten beïnvloeden waarover kiezers nadenken.

Maar dan moet onze doelgroep zich daar natuurlijk wel over uitspreken door te gaan stemmen, en daar helpen we ze graag een handje bij

Red Pers heeft daarom besloten zich ook aan te sluiten bij de campagne van #ProveThemWrong. Als journalistiek medium hebben wij de plicht om voor onze doelgroep, jongeren in de Randstad, te functioneren als ‘vierde macht’ in de democratie. Zo beogen wij — net als ieder ander journalistiek medium — de wetgevende macht en andere instituties op verschillende niveaus te controleren: onze universiteiten en hogescholen, de gemeenten, de provincies, de nationale overheid én het Europees Parlement. Maar dan moet onze doelgroep zich daar natuurlijk wel over uitspreken door te gaan stemmen, en daar helpen we ze graag een handje bij.

De komende weken zal Red Pers in een Europaserie verschillende onderwerpen aan het licht brengen, zodat we ons als jongeren beter bewust worden van Europese thema’s. Zo leggen we uit hoe het nou precies zit met deze verkiezingen, schrijven we over de aanwezigheid van eurosceptici in Brussel, vragen we ons af wat de ‘Europese identiteit’ is en belichten we (het gebrek aan) Europese media. We zijn hiermee niet pro-EU, maar kaarten enkel zaken aan die op wat voor manier dan ook een grote invloed hebben op onze collectieve toekomst.

Op 23 mei 2019 zijn de Europese verkiezingen. Maar jongeren stemmen niet.

#ProveThemWrong

lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.