Sta op en loop!

Foto: Haya Yousef

Vandaag is het de nationale Wandel naar je Werk-dag. Waarom is deze dag in het leven geroepen, en wat is er nu eigenlijk zo goed aan wandelen? Wetenschapsredacteur Anne-Fleur Gähler zocht het uit voor haar debuut op Red Pers.

Stel dat er iets was dat je zowel creatiever als minder gestrest en productiever maakt. Hoeveel zou je daarvoor over hebben? Gelukkig is betalen niet nodig: wandelen is immers gratis.

Iedereen kan het en vandaag is een uitermate geschikte dag om te beginnen. Vandaag, op 4 april, vindt namelijk de vierde editie van de Wandel naar je Werk-dag plaats, een nationale campagne georganiseerd door Wandelnet die oproept om meer te gaan lopen. Wandelnet is een organisatie die de belangen behartigt van wandelaars in de breedste zin van het woord en tevens de wandelpaden in Nederland beheert. Maar waarom is lopen nu eigenlijk zo goed voor je? En als je besluit om met de benenwagen naar de collegezaal te gaan, is de kans dan groter dat je een productievere dag hebt dan je studiegenoot die net uit de tram stapt?

Wandelen is goed voor je brein

Dat wandelen gezond is, is algemeen bekend. Maar er zijn meer voordelen voor lichaam en geest. Hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam Erik Scherder, legt uit dat tijdens lopen het zogeheten Default Mode Network in onze hersenen actief wordt. Dit hersengebied vertoont in rust meer activiteit dan tijdens het uitvoeren van cognitieve taken en wordt ook wel in verband gebracht met dagdromen. Een actief Default Mode Network bevordert de creativiteit; het zorgt voor vrij verkeer van ongefilterde gedachten die tot nieuwe, verfrissende ideeën kunnen leiden.


Erik Scherder over het belang van wandelen

Daarnaast speelt de prefrontale cortex een belangrijke rol als het gaat om het verlagen van het stressgevoel en het verhogen van de productiviteit. Samen met de hippocampus en de amygdala behoort de prefrontale cortex tot het limbisch systeem, een hersenstructuur die onder andere emoties reguleert. De prefrontale cortex is in staat om ervoor te zorgen dat gevoelens van stress niet de overhand nemen en wordt dus geactiveerd wanneer je wandelt. Verder is de prefrontale cortex betrokken bij het maken van beslissingen, het beheersen van impulsen en plannen. Het is een van de verklaringen die gegeven kan worden aan het gevoel van overzicht en de bird eye view die je kan ervaren tijdens het wandelen.

Wandelen alleen voor ouderen?

Wandelen heeft misschien een ietwat stoffig imago – het zijn toch vaak senioren die erop uit trekken voor een wandeltocht. Uit de Nationale Wandelmonitor die Wandelnet in 2016 heeft opgesteld blijkt dat 52 procent van alle wandelingen wordt ondernomen door mensen tussen de 45 en 74 jaar. In het onderzoek wordt uitgegaan van recreatief wandelen, waarmee bedoeld wordt dat je er puur voor je plezier op uit trekt. Ook in de statistieken van de Nijmeegse vierdaagse 2018 is te zien dat de grootste groep deelnemers tussen de 51 en 70 jaar is.

Je hoeft natuurlijk niet meteen een groot denker te worden als je met wandelen begint

Jongeren lijken zich tegenwoordig het liefst zo snel mogelijk van A naar B te verplaatsen en wandelen gaat nu eenmaal niet zo vlug. Desalniettemin kan een wandeling in een drukke tentamenweek voor ontspanning zorgen en brengt het je wellicht op verrassende inzichten die je niet zou hebben gekregen door op de bank te blijven zitten. Om Gandhi aan te halen: “We vertrekken met problemen, en aan het eind van de wandeling hebben we oplossingen.” Je hoeft natuurlijk niet meteen een groot denker te worden als je met wandelen begint. Te voet zie je misschien wel nieuwe dingen in je omgeving. Op de fiets was dat leuke winkeltje je waarschijnlijk onopgemerkt gebleven, de wandelaar in je is een stuk oplettender.

Doe mee!

Nu de zomertijd weer is ingegaan is het ’s avonds weer langer licht. Een goede stok achter de deur om je comfortabele schoenen aan te trekken en erop uit te gaan. Je maakt vandaag bovendien kans op mooie prijzen door een blokje om te gaan en een wandelfoto in te sturen naar Wandelnet. Aanmelden kan hier.