De identiteitscrisis van de iPhone

Foto: JoeInQueens

Op vrijdag 21 september waren de rijen voor de nieuwe iPhones wereldwijd een stuk minder lang dan de voorgaande jaren, maar toch blijft de omzet uit de Apple-toestellen nog steeds stijgen. Is er reden voor paniek of is dit allemaal deel van Tim Cooks meesterplan?

Je kan de klok erop gelijkzetten. Ieder jaar kondigt Apple-directeur Tim Cook in de tweede week van september een nieuwe reeks iPhones aan die, als we hem en zijn collega’s mogen geloven, wederom de beste telefoons ooit gemaakt zijn. De drie toestellen van dit jaar—iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR—moeten voor Apple het tij gaan keren voor de teruglopende hoeveelheid verkochte iPhones. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat dit het einde is van het Apple-imperium, dat dit jaar 1 biljoen waard werd, moet Cook wel gaan bepalen voor wie de iPhone daadwerkelijk bedoeld is.

De iPhone XS gaat het dit jaar qua verkoopcijfers namelijk moeilijk krijgen, zo voorspellen analisten aan de hand van de kortere rijen bij de Apple Store, marktonderzoek en de verminderde voorverkoop. Sterker nog: de ‘goedkopere’ iPhone XR komt pas eind oktober uit, maar er wordt verwacht dat die het beter gaat doen dan de topmodellen van Apple. Een tegenvallende iPhone-verkoop is daarnaast niks nieuws in de recente geschiedenis van Apple: er gingen eerder dit jaar geruchten rond dat de productie van iPhone X-toestellen teruggeschroefd zou worden vanwege de tegenvallende vraag.

Verschillende markten

Het grote verschil dit jaar is dat Apple niet één maar twee iPhones aankondigde, allebei gericht op verschillende markten. Met de iPhone XS speelt het wereldbedrijf duidelijk in op de luxe-consument die elk jaar het meeste uit zijn of haar toestel wil hebben, ongeacht de prijs. De iPhone XR is daarentegen bedoeld voor de klant die de minimumprijs van 1159 euro nog te duur vindt en die heus wat onderdelen wil inleveren voor een goedkopere iPhone.

Als je echter kijkt naar hoe de twee iPhones zich verhouden tot niet alleen de Apple-telefoons van voorgaande jaren, maar ook de rest van de smartphone-markt, onthult zich een tegenstrijdige situatie. De iPhone XR is weliswaar goedkoper, maar gaat nog steeds 859 euro kosten—ter vergelijking: de iPhone 8, een soortgelijk model van vorig jaar, kostte vijftig euro minder bij introductie. Dit nieuwe ‘middenklasse’-toestel van Apple kost dus nog steeds meer dan het overgrote deel van de smartphonemarkt.

Er kan een iPhone-superelite ontstaan

Ingewikkeld

Een iPhone van tweehonderd euro verwachten weinig mensen, maar wat kun je als klant verwachten als je in plaats van de iPhone XR de driehonderd euro duurdere XS aanschaft? Het antwoord is bij de goedkopere iPhone SE duidelijk, maar bij de toestellen van dit jaar is de situatie ingewikkelder: in de voorgaande jaren ontvingen de ‘S’-toestellen belangrijke nieuwe features die het smartphonelandschap permanent deden veranderen. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de iPhone 5S, die vijf jaar geleden met vingerafdrukscanners de nieuwe norm maakte in smartphones. De nieuwe kenmerken van de XS zijn echter beperkt tot een betere camera en meer rekenkracht, iets dat elk jaar min of meer verwacht wordt van elke nieuwe smartphone.

Voor de omzet moet Apple het dit jaar dus hebben van de iPhone-superfan; de personen die elk jaar voor de Apple Stores kamperen, of degenen die diepgaande buidels hebben en altijd bij de tijd willen zijn. Zij compenseren de verwachte vermindering in de iPhone-verkoop met de hogere prijs die ze willen betalen voor de iPhone XS.

Hogere prijzen

Het exces hiervan zou kunnen zijn dat Apple de prijzen nog hoger opvoert als de verkoop blijft teruglopen, waardoor er een soort iPhone-superelite kan ontstaan. Dit is een onwaarschijnlijk scenario, maar Tim Cook laat dit jaar wel duidelijk merken dat het tijdperk van de 800 euro-iPhone binnenkort voorbij zal zijn.

De hoge prijs die elk jaar bij de iPhone gepaard gaat was voor een lange tijd tekenend voor de technische innovatie en het tijdloze design dat Apple in zijn telefoons verwerkte. Echter begint de prijs de innovatie langzamerhand in te halen. Er wordt wel eens gezegd dat iPhone-bezitters niet echt een smartphone willen, maar eigenlijk een iPhone: Tim Cook zal dit gezegde het komende jaar echt op de proef stellen en zien hoeveel mensen bereid zijn te betalen voor een iPhone.