Van studentikoze talentenjacht naar cultureel festival

Beeld: Het bestuur van In De Diamantfabriek. Voorste rij v.l.n.r.: Iris Spanbroek, Katja Schraag en Kenza Cruden. Achterste rij v.l.n.r.: Anna Schouten en Serina van de Kragt. Foto: Olivier Overberg

5 april 2018, 14:00

Auteur: Keeke van Paassen

Van studentikoze talentenjacht naar cultureel festival

Beeld: Het bestuur van In De Diamantfabriek. Voorste rij v.l.n.r.: Iris Spanbroek, Katja Schraag en Kenza Cruden. Achterste rij v.l.n.r.: Anna Schouten en Serina van de Kragt. Foto: Olivier Overberg

5 april 2018, 14:00

Auteur: Keeke van Paassen

Voor de derde keer op rij schenkt het door studenten georganiseerde festival In De Diamantfabriek zijn publiek een gevarieerde dosis cultuur. Hoe strak georganiseerd het festival ook is, het bestuur had in eerste instantie geen ervaring met het organiseren van festivals. Jaarlijks wordt er een nieuw bestuur gekozen, als dat maar goed gaat!

Met meer dan vijftig verschillende acts en activiteiten verdeeld over twee dagen, pakt de organisatie van In De Diamantfabriek het aankomend weekend groots aan. Door het gebrek aan voorkennis zijn het afgelopen jaar de vijf bestuursleden van In De Diamantfabriek zichzelf meerdere keren tegengekomen. “Het is een bijzondere positie waar wij inzitten. Je wordt echt in het diepe gegooid. Met vier anderen begin je compleet blanco aan het organiseren van het festival,” zegt Katja Schraag (22), voorzitter van het huidige bestuur. Het organiseren van een cultureel festival bleek meer werk dan alvorens gedacht. In aanloop naar het evenement voelen de bestuursleden zich enigszins gespannen. Iris Spanbroek (24), festivalcoördinator: “Soms voelde het alsof wij het wiel opnieuw moesten uitvinden.”

Talentenjacht

Een nieuw bestuur betekent ook een vernieuwd festival. Volgens Schraag was In De Diamantfabriek voorgaande jaren een stuk kleinschaliger en studentikozer. Daarnaast leek het meer op een talentenjacht dan echt een cultureel festival. Schraag: “Het publiek bestond uit studenten die samenkwamen om gezellig een biertje te drinken, in plaats van op het talent te letten.”

Daar wilde de organisatie dit jaar verandering in brengen. Ook was het een doel om het concept van In De Diamantfabriek – jong talent een kans geven om te schitteren – beter uit te rollen. Daar kwam voorheen het talentenjacht-gevoel vandaan. “Het oorspronkelijke idee hebben wij wel vastgehouden,” zegt Anna Schouten (21), festivalcoördinator, “maar nu dus in een professioneler jasje.”

De weg naar een ‘echt festival’ begon in 2015 toen het destijdse bestuur de oude naam “Het Amsterdamse Studenten Festival” afdeed en veranderde in In De Diamantfabriek om zo het festival een nieuwe glans te geven.

Doof en LGBTQ-friendly

Met de professionalisering hoort ook een bredere doelgroep. De organisatie is dit jaar hard aan de slag gegaan om iedereen zich thuis te laten voelen op het festival. Allereerst is In De Diamantfabriek tweetalig geworden, waardoor internationale mensen die geen Nederlands spreken het programma ook kunnen volgen. Daarnaast is het festival extra LGBTQ-friendly. Tot slot zijn er dit jaar activiteiten voor mensen met een zintuiglijke beperkingen. Doordat de vorige festivalcoördinator doof was, is dit idee tot stand gekomen.

“De mensen die voor de muziek komen, kunnen wij op deze manier introduceren aan het theater.”

Naast podiumkunsten is er bij In De Diamantfabriek natuurlijk ook veel aandacht voor muziek. Zo wordt het avondprogramma verzorgd door Disco Damsco. Volgens Spanbroek maakt dit een verschil, omdat de drempel naar muziek een stuk lager ligt dan voor de podiumkunsten. Spanbroek: “De mensen die voor de muziek komen, kunnen wij op deze manier introduceren aan het theater.”

Om meer mensen aan te trekken heeft de organisatie op de diversiteit van het programma en promotie van het evenement gelet. “We zijn op sociale media actief geweest, we hebben de website vernieuwd, flyers uitgedeeld, posters opgehangen, kranten benaderd en zelfs evenementen bijgewoond om op die manier onze zichtbaarheid te vergroten,” zegt Kenza Cruden (22), promotiecoördinator. De belangrijkste les die zij hiervan hebben geleerd? Als je wilt dat iets gebeurt, moet je er zelf voor zorgen. Daarnaast vereist het passie en met de passie van de vijf bestuursleden zit het wel goed. “We willen er allemaal echt iets van maken,” zegt Spanbroek. “Of het uitverkocht raakt of niet, voor ons is het al een groot succes.”

lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.