Catwalkmode in het Rijks

Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam


In het Rijksmuseum is sinds kort de tentoonstelling Catwalk te zien, over de Nederlandse mode tussen 1625 en 1960. Stukken uit de expositie beslaan een lange periode aan modetrends: van de Gouden Eeuw tot de haute couture van Yves Saint-Laurent en Dior uit de 20e eeuw. De tentoongestelde stukken zijn grotendeels geschonken en afkomstig uit de bovenlaag van de samenleving. De vormgeving van de tentoonstelling is verzorgd door fotograaf Erwin Olaf. Hieronder een sfeerverslag.

TEKST EN FOTOGRAFIE DOOR CHIARA STAAL

In de eerste zaal loopt de bezoeker meteen tegen een soort catwalk aan. Op een plateau dat zich langzaam in catwalk-motion voortbeweegt zijn paspoppen uitgedost in de meest indrukwekkende kledingstukken. Van zwarte galajurken tot meer informele glinsterende cocktailjurken. Om de catwalk heen zijn stoelen uitgestald, waardoor de bezoeker op zijn gemak alle stukken een voor een kan bekijken. Een soort Rijksmuseum Fashion Week, om het zo maar te verwoorden. Op de zojuist beschreven catwalk zijn de nog redelijk ‘draagbare’ jurken tentoongesteld. Met andere woorden, jurken waarmee je zonder jezelf in allerlei onmogelijke bochten te wringen door een deuropening heen zou kunnen lopen – en waar menig vrouw een moord voor zou doen.

‘Op de catwalk zijn de nog redelijk
draagbare jurken tentoongesteld.’

Dit geldt echter niet voor de meeste stukken in de andere zalen. Het overgrote deel van de collectie bestaat namelijk uit jurken zoals je ze wellicht alleen nog in een film als Marie Antoinette ziet. Jurken, waarvan het silhouet dusdanig breed is dat ik er uit pure nieuwsgierigheid  weleens een dag in rond zou willen lopen.

IMG_7359Eén van de pronkstukken uit de collectie is dan ook de breedste jurk van Nederland, die door Helena Slicher (1737-1767) is gedragen tijdens haar huwelijk. Deze trouwjurk is maar liefst twee meter breed. Eigenlijk valt het tegenwoordig niet meer eens voor te stellen dat vrouwen in dit soort klederdracht rond zouden paraderen, laat staan dat ze ermee op de fiets zouden springen.

‘Eén van de pronkstukken is de breedste jurk van Nederland. De trouwjurk is maar liefst 2 meter breed.’

Daarnaast bevat de collectie een van de oudste kostuums uit Nederland, namelijk die van de Friese stadhouder Ernst Casimir van Nassau-Dietz I (1573-1632).

Al met al is de tentoonstelling zeker een aanrader. Het is  bijna onmogelijk om in woorden de indrukwekkende materialen, prints en vormen te beschrijven – dat is iets wat je met eigen ogen moet waarnemen. Indien je behoefte hebt aan meer achtergrondinformatie over de verschillende kledingstukken en historische figuren, valt het aan te raden mee te gaan met een tour van het museum, achtergrondinformatie op bijbehorende kaarten is namelijk vrij beperkt. Daarnaast is het Rijksmuseum, wellicht omwille van het creëren van een catwalk-sfeer, spaarzaam omgesprongen met de verlichting: veel zalen zijn erg donker, waardoor het soms lastig is om de kledingstukken en alle details goed te zien.

IMG_7353
‘Veel zalen zijn erg donker.’

De tentoonstelling Catwalk is tot en met 16 mei 2016 te bezichtigen in het Rijksmuseum. Mij rest niks anders dan af te sluiten met een quote van Yves Saint-Laurent: ‘fashion fades, but style is eternal.’

Chiara Staal

Chiara Staal (1996, Amsterdam) is een geboren en getogen Amsterdamse. Haar favoriete plekken in Amsterdam zijn de grachten en in het bijzonder de Prinsengracht. In 2014 is zij begonnen aan haar studie Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar studie raakte zij geïnteresseerd in de factoren die op vroege leeftijd kunnen bepalen hoe iemand zich zal ontwikkelen. Momenteel specialiseert zij zich richting klinische ontwikkelingspsychologie. Met haar studie hoopt zij later aan het werk te gaan met cliënten met uiteenlopende psychische problemen, waarbij de kennis over deze vroege ontwikkelingsprocessen vaak van groot belang is. Naast haar studie geeft ze met veel plezier tentamentrainingen en werkt zij als vrijwilliger op het online platform van een GGZ-instelling. Daarnaast heeft Chiara een voorliefde voor schrijven. Hierdoor begon zij te schrijven bij Maximum Amsterdam en poogt ze nu bij Red Pers haar kennis over de psychologie te relateren aan ontwikkelingen in de maatschappij. Sinds juni 2017 is zij niet langer actief bij Red Pers.
mm

Latest posts by Chiara Staal (see all)