Start-up: Yippie!

24 februari 2016, 09:00

Auteur: Max van Geuns

Start-up: Yippie!

24 februari 2016, 09:00

Auteur: Max van Geuns

Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam

B. Amsterdam‘Start-up’ is een inmiddels gangbare term in het Amsterdamse vocabulaire. De stad is een kweekvijver van innovatieve, jonge bedrijven. In deze maandelijkse rubriek introduceren wij de start-ups van B. Amsterdam, dé start-up hub van Nederland.


Direct de beste deal voor het product dat je wil kopen? Maurice Kroon, nog geen 30 jaar oud, is oprichter en CEO van het bedrijf dat dit mogelijk wil maken: Yippie! De website en app zijn praktisch, gratis en reclamevrij. “Shoppen zonder zorgen.”

MAX VAN GEUNS

Maurice Kroon (29) wilde altijd al de beste deal hebben. Daarom maakte hij een prototype van een automatische prijsvergelijker. Een wereld ging voor hem open toen hij met een retailer sprak. “Het model van Google Adwords bleek helemaal niet juist,” zegt Kroon. “Deze retailer wilde graag op nummer één komen in de resultaten door meer te betalen, dat kon bij Google immers ook. Maar dat is voor de consument niet eerlijk. Ik vind dat je onpartijdig advies moet krijgen over waar je het beste kunt kopen.”

IMG_9095
De werkplaats van Yippie!

De opdracht voor Kroon was helder: een techniek ontwikkelen om de echte deals bovenaan te zetten voor de consument. Yippie! werkt op twee manieren: via je webbrowser of met een app. Wanneer je online zit te shoppen en je stuit op een product dat je wilt kopen, verschijnt een notificatie als een betere deal beschikbaar is. Zo word je dus geattendeerd als je ‘teveel’ betaalt.

Sta je in een ‘echte’ winkel en sta je op het punt om iets te kopen, dan scan je het product met de Yippie-app. Deze vertelt niet alleen of je het ergens anders goedkoper krijgt, maar stelt bedrijven ook in staat om te ‘reageren’ op de klant. Is het product ergens anders goedkoper, dan kan de winkel (waar de klant zich op dat moment bevindt) een speciale, tijdelijke korting aanbieden. “We zijn dus niet meer zomaar een prijsvergelijker,” zegt Kroon. “We zorgen voor dynamische interactie tussen consument en verkoper.”

Bedrijven moeten zelf eerst instemmen met deelname. Onder andere Fonq, Mediamarkt en Burger King zijn aangesloten bij Yippie. Kroon geeft toe dat de weg naar succes nog lang is. “Maar dat ligt vooral aan onze eigen capaciteiten. Op dit moment staan winkels in de wachtrij en dat is zonde.” De eigenaar hoopt vooral op een akkoord met Marktplaats en alle supermarkten.

IMG_9091
Maurice Kroon: “We zorgen voor dynamische interactie tussen consument en verkoper.”

Amsterdam is volgens Kroon, na Berlijn en Londen, de beste start-up city van Europa. “Dat komt vooral omdat het communiceren in het Engels hier zo makkelijk gaat. Bovendien zijn Nederlanders buitengewoon ondernemend.” Als er iets mist, is dat volgens de twintiger een ecosysteem voor start-ups die eigenlijk geen start-up meer zijn. “Zogeheten scale-ups focussen zich snel op het buitenland, terwijl je de community juist nodig hebt om advies en nieuwe funding over te brengen.”

Elon Musk, de eigenaar van Tesla, is een voorbeeld voor de jonge ondernemer. “Hij heeft een giga-gok genomen door zijn totale fortuin in twee bedrijven te pompen. Een succesvolle gok.” Een start-up die we volgens Kroon in de gaten moeten houden is Printr, een besturingssysteem voor 3D-printers. “Daar zit veel potentie in.” Als tip voor andere jongelingen met ondernemingsaspiraties zegt hij: “Bedenk de meest simpele versie van je idee en test het. Het testen van prototypes is makkelijk en goedkoop. Het zou jammer zijn als je later oud bent en spijt hebt, dat je nooit een eenvoudige poging hebt gewaagd.”

193966-BB-13-7467web-e14ef6-original-1453465119
Yippie! hoort bij B. Amsterdam, dé start-up hub van Nederland. Deze ‘stad in een gebouw’ zit op de Johan Huizingalaan, om de hoek van onder andere het Slotervaart Ziekenhuis en AT5.
lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.