Hyperrealistische Your Name brengt verfrissing naar Nederlandse bioscopen

Film still

Columniste Frederique bezocht de unieke Japanse animatiefilm Your Name. “Een fantastische kijkervaring. Door de vele spanningselementen spring je bijna uit je stoel van ongeduld. We mogen nog veel verwachten van deze regisseur.” 

Meer dan een jaar na de eerste vertoning is begin november animatiefilm Your Name in première gegaan in Nederland. Critici zijn al heel lang lovend over deze film en gelukkig is de film nu beschikbaar voor het Nederlandse publiek, ook al had het veel eerder gemogen. Deze film brengt een frisse en diverse wind in het huidige filmaanbod. Regisseur Makoto Shinkai levert een realistische sfeer in een magisch liefdesverhaal tussen twee tieners, dat schittert door stijl en originaliteit.

Your Name – de filmposter.

Het verhaal volgt het dorpse meisje Mitsuha uit Itomori en de stadse jongen Taki uit Tokyo. Op sommige dagen verwisselen ze van lichaam, dus Mitsuha’s geest zit in Taki’s lichaam in de grote stad en andersom. Wat volgt zijn humoristische situaties waarin de pubers niet begrijpen wat er aan de hand is en de dag proberen te overleven, wat uiteindelijk resulteert in een verbeelding van verlangen.

Omdat de tieners midden in de puberteit zitten, zien we typische puberse taferelen. Die zijn in de meeste gevallen al onhandig door groeiende lichaamsdelen en de prille liefde, maar door de lichaamsverwisseling nog eens versterkt worden. Dit creëert een leuke en grappige sfeer, waarin we de twee pubers zien bloeien.

De pubers bevinden zich beide in totaal verschillende persoonlijke relaties. Mitsuha leeft met haar oma en zusje in Itomori. Met haar vader heeft ze een ingewikkelde relatie, waardoor ze de familiesituatie lastig vindt. Taki daarentegen hecht zich door de lichaamsverwisselingen aan Mitsuha’s gezin en vrienden. Mitsuha kan het daarentegen heel goed vinden met Taki’s collega, op wie hij een oogje heeft. Dit maakt de lichaamsverwisseling ook iets om naar uit te kijken: door die verbintenis met anderen buiten hun eigen lichaam en hun verhaallijn, vormt er nog een verhaal daarbuiten en ontstaan er nieuwe relaties. Shinkai kruist Taki’s en Mitsuha’s verhalen zo, dat naarmate de film vordert, het alleen maar leuker wordt om er naar te kijken.

De film bevat naast de imminente puberteit verschillende elementen. We zien de Japanse cultuur in Itomori en het bloeiende leven in Tokyo. De volle metro’s in de bruisende stad en de tradities van Itomori dienen als zijpaden van het plot, maar dragen tegelijkertijd ook bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Die geloofwaardigheid komt voornamelijk naar voren door de sfeerbeelden in de film, zoals de straten in Tokyo en het heldere berglandschap rondom Itomori. De kleuren en helderheid in die beelden zijn mooi in balans en dragen naast sommige plotelementen ook iets bij aan het mystieke, wat prominent in de film naar voren komt.

In het verhaal loopt de spanning regelmatig hoog op. De film biedt namelijk veel verrassingselementen die de spanning enorm opbouwen en er voor zorgen dat je bijna uit je bioscoopstoel springt van ongeduld. Maar dat is een van de charmes van deze film en een reden waarom het een fantastische kijkervaring is.

De film is heel uniek. Het lijkt een diverse hybride te zijn tussen het Japanse animatiegenre en de Westerse romantische komedie. De romantische verhaallijn is in het begin zoals je waarschijnlijk verwacht, maar heeft vleugjes van mystiek en Japanse dramatiek. Uiteindelijk ontvouwt het verhaal in een verrassend en heroïsch spektakel. De animatie is geweldig gemaakt en door de mooie beelden heel authentiek. Het is geen wonder dat Shinkai vergeleken wordt met de beroemde regisseur Hayao Miyazaki; Your Name versloeg Miyazaki’s Spirited Away (2001) als de meest succesvolle animatiefilm ooit gemaakt. Het lijkt erop dat Shinkai een eigen en frisse stijl gevonden heeft, waar we nog veel van mogen verwachten.