Rethinking Economics NL eist de reformatie van de Faculteit Economie

Bron: Rethinking Economics NL

Morgen demonstreert Rethinking Economics Nederland op Roeterseiland. Wat willen zij precies veranderen aan de studie Economie, en wat is de link met de reformatie en de stellingen van Maarten Luther?

Twee weken geleden was het precies 500 jaar geleden zijn dat Maarten Luther zijn 95 stellingen op een kerk in Duitsland zou hebben gespijkerd. Vergelijkbaar met deze vastgespijkerde stellingen, projecteert een tiental studenten Economie deze week 10 stellingen op de UvA-locatie Roeterseiland. Dit doen zij niet om hun ongenoegen te uiten over het dogmatisme van de kerk, maar over het dogmatisme dat binnen hun faculteit zou heersen. Ze missen in hun studie een kritische noot en hekelen het gebrek aan pluraliteit in het curriculum.

De studenten maken deel uit van de organisatie ‘Rethinking Economics Nederland’, dit is een onderdeel van de gelijknamige internationale beweging. Deze beweging is in de jaren negentig voor het eerst in Sydney opgezet door studenten en docenten die vonden dat hun curriculum tekortschoot. Zo vinden zij dat de economische theorieën die de studenten krijgen onderwezen zich vaak beperken tot de neoklassieke stroming, terwijl ze bij Rethinking Economics ervan overtuigd zijn dat er op verschillende manieren naar de economie kan gekeken worden. Maar naast de economische theorie is er ook daarbuiten een gebrek aan pluralisme. Minder dan 5% van de vakken van de bachelor Economie heeft betrekking op sociale wetenschappen. Economie gaat ook over mens, maatschappij en gedrag en dus vindt men bij Rethinking Economics Nederland dat daar ook onderwijs over gegeven moet worden. Zij zien het als de taak van het economisch onderwijs om hun studenten ook te leren over hoe de economie constant in interactie is met andere aspecten van de maatschappij.

Bron: Rethinking Economics NL

De verandering die Rethinking Economics teweeg wil brengen gaat traag en het blijft een uitdaging om de kern van de opleiding te raken zegt Tiemen De Vos, al vier jaar actief bij de organisatie, hoewel de organisatie naast het sporadisch actievoeren de economiestudenten nog op allerlei andere manieren probeert te bereiken. Dit doen ze bijvoorbeeld door het organiseren van boekenclubs, het houden van praatjes in colleges en op georganiseerde bijeenkomsten en het publiceren van artikelen op hun website. Wat wel een belangrijke vooruitgang is, is dat door de jaren heen steeds meer docenten zich hebben aangesloten bij de standpunten van Rethinking Economics, en roepen zich uit tot rethinker.

De actie op Roeterseiland gaat niet alleen over de inhoud van de studie Economie, maar ook over het bekender en democratischer maken van economische theorieën. Terwijl economie overal is wordt het vaak slechts besproken binnen een kleine groep, met het idee dat het te ingewikkeld is voor de meeste mensen om te begrijpen. Rethinking Economics vindt dat economie gaat over ons allen en dat we daarom er met een veel diversere groep mensen over moeten praten. Dit willen ze doen door economie op een begrijpelijke manier uit te leggen en het jargon open te breken. Morgen op Roeterseiland nodigen ze dan ook iedereen die langs loopt uit om de geprojecteerde stellingen met hen te bediscussiëren.