Modewereld vs. bontindustrie: is bont nu echt verleden tijd?

PETA 'Fur Is Dead' stunt gericht op modemerk Armani, Bondi Junction, Sydney. Foto: Eva Rinaldi

Weer een overwinning voor mileu- en dierenactivisten: luxe online retail gigant Net-A-Porter maakte vorige week in een statement bekend dat zij vanaf nu een bontvrij beleid zullen gaan voeren. Wat betekent dit voor de status van bont in de modewereld?

Geen enkel ander product in de mode-industrie is zo controversieel als bont. Enerzijds verheerlijkt als het toppunt van luxe, anderzijds verguisd als het dieptepunt van dierenleed, slalomt bont van decennium naar decennium in een poging weer vaste voet aan de grond te krijgen. Vorige week kwam Yoox Net-A-Porter Group met een statement naar buiten dat zij vanaf nu geen bont meer zullen verkopen. Het bedrijf runt meerdere merken met als bekendste Net-A-Porter, waar high fashion producten worden verkocht.

Net-A-Porter wordt dé pionier genoemd op het gebied van mode e-tail, en dus een grote naam in de modewereld. De luxe webwinkel verkoopt ongeveer 390 merken en trekt maandelijks 10,7 miljoen unieke bezoekers die volgens The Guardian voor gemiddeld 682 euro per keer bestellen.

Positieve bijdrage

Het nieuwe beleid is onderdeel van het doel van het bedrijf om bewuster te zijn van de impact die het heeft op het milieu. Yoox Net-a-Porter (YNAP) meldde vorig jaar in hun Sustainability Report 2016 verder te focussen op milieuvriendelijkheid. Naast de introductie van het nieuwe beleid, heeft het bedrijf zich ook aangesloten bij het Fur Free Retailer Program.

Foto: Net-a-porter.
Foto: Net-a-porter.

Matteo James Moroni, hoofd van duurzaamheid bij YNAP verklaarde dat het merk zich verantwoordelijk voelt en de noodzaak erkent om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. ‘Met verschillende initiatieven, partnerschappen en innovaties willen we een katalysator zijn voor verandering in de industrie.”

Meerdere merken hebben zich in het verleden al afgezet tegen bont. In 2013 besloot retail gigant H&M om de productie van kledingstukken met angorawol op te schorten. Consumenten konden toen hun gekochte kledingstukken met angorawol zelfs terugbrengen en het volledige aankoopbedrag terug krijgen.

Aanleiding voor de maatregel van H&M was het verschijnen van een schokkend filmpje van dierenrechtenorganisatie Peta, waarin wordt aangetoond hoe slecht konijnen worden behandeld voor de productie van de wol. Ook Zara en America Today hebben zich publiekelijk afgezet tegen bont en hanteren nu een strikt bontvrij beleid.

Bont voor studenten

Toch probeert de bontindustrie bont in het straatbeeld te houden. Zo is bijvoorbeeld het het OA-label (Origin Assured) in het leven geroepen. Dit label zorgt ervoor dat consumenten doelbewust kunnen kiezen voor verantwoord bont uit landen waar dierenwelzijnsregels gelden. Ook vermeldt het label in het kader van openheid en eerlijkheid om welke diersoort het gaat en in welk land het dier gefokt is.

PETA 'Fur Is Dead' stunt gericht op modemerk Armani, Bondi Junction, Sydney. Foto: Eva Rinaldi
PETA ‘Fur Is Dead’ stunt gericht op modemerk Armani, Bondi Junction, Sydney. Foto: Eva Rinaldi

In Nederland wordt de bontlobby vertegenwoordigd door het Nederlands Bont Instituut. Zij worden met miljoenen euro’s gefinancierd door onder anderen de Nederlandse nertsenfokkers. Vanuit het initiatief ‘Furlab’ geeft het bontinstituut bijvoorbeeld gratis bont aan studenten van modeopleidingen, en stonden ze tijdens de Amsterdam Fashion Week met pop-up store in het centrum van Amsterdam. Het Bontinstituut zegt dat ze alleen bont promoten met een OA-label.

PINK in protest

Oslo Fashion week is tot nu toe de enige modeweek in de wereld die helemaal bontvrij is. In Nederland wordt al sinds 2012 tevergeefs door verschillende organisaties gepleit voor een bontvrije Amsterdam Fashion Week. In 2015 stonden bijvoorbeeld leden van PINK!, de jongerenorganisatie van de Partij voor de Dieren, verkleed als holbewoners te protesteren tegen het gebruik van bont.

Bont op de Milan Fashion Week, 2014. Foto via Style Cartel
Bont op de Milan Fashion Week, 2014. Foto via Style Cartel

De organisatie van de Amsterdam Fashion Week wil het gebruik van bont echter overlaten aan ‘de creativiteit en verantwoordelijkheid van de individuele ontwerper’. Wel informeert Amsterdam Fashion week haar deelnemers dat zij geen voorstander is van bont en het tonen van bont op de catwalk om die reden niet stimuleert.

Het bontvrije beleid van Net-A-Porter is in elk geval een grote stap in de goede richting. Het is de vele grote modehuizen die via de website verkopen nu namelijk weer even wat moeilijker gemaakt om hun producten met bont te verkopen. Door de grote afzet die de modehuizen bij de webwinkel hebben zullen ze uiteindelijk minder bont moeten gaan produceren, en dat was nou juist Net-A-Porter’s bedoelling.