De zoektocht naar de virtuele deurmat van de lezer

Toen alle kranten en tijdschriften nog gewoon via de brievenbus of de nieuwskiosk binnenkwamen, was het makkelijk voor uitgevers; ze hoefden zich amper zorgen te maken over hoe hun product bij de lezers terechtkwam. Nu moeten de uitgevers hun lezers veel meer opzoeken. Zo ook bij Red Pers: hier een kleine blik achter de schermen.

Wanneer is de laatste keer geweest dat je het url van de Volkskrant, de NRC Handelsblad of Red Pers hebt ingetypt? Tijdje terug hè? Online media moeten hun artikelen in virtuele etalages als Facebook en Twitter zetten om bezoekers naar hun website te krijgen. Dat doen wij bij Red Pers ook: iedere dag posten we een nieuw artikel op Facebook en Twitter om onze lezers op de hoogte te stellen van al het moois wat onze redacteuren hebben geschreven. We vallen niet meer op je mat, maar in je tijdlijn.

Radartjes

Maar jouw tijdlijn is onderhevig aan algoritmes. Dat is voor jou als gebruiker heel fijn, anders wordt je overstelpt met berichten, maar voor ons wat minder. Wij weten namelijk niet van tevoren hoeveel mensen onze post te zien krijgen. Zowel Facebook als Twitter en Instagram berekenen hoe leuk een artikel is en verspreiden het onder een deel van de mensen die onze pagina geliked heeft of ons volgt. Vinden veel mensen van dat eerste deel het artikel leuk (ze klikken erop, liken of retweeten de post) dan komt het bij meer mensen terecht.

Ook het Parool is niet meer exclusief een papieren krant: met een abonnement krijg je nu ook online toegang tot het nieuws. Foto: het Parool
Ook het Parool is niet meer exclusief een papieren krant: met een abonnement krijg je nu ook online toegang tot het nieuws. Foto: het Parool

En zoals ik een paar maanden terug al schreef, is Facebook aan de radartjes van die algoritmes aan het draaien. Dat is bijzonder vervelend omdat veel websites, waaronder Red Pers, afhankelijk zijn van Facebook als het gaat om het aantal bezoekers op hun website. Facebook is echter het bereik van de nieuwsmedia aan het inperken. Hiermee zijn ze in 2012 begonnen om het aantal spamberichten de kop in te drukken. Daar waren op de eerste plaats de bedrijfspagina’s het slachtoffer van, maar nu dus ook de mediabedrijven.

Het lijkt erop dat Facebook ook om andere redenen de berichten van nieuwsmedia minder enthousiast verspreidt onder de gebruikers. De posts die nieuwsmedia delen zijn meestal links naar de website van het medium in kwestie. Om de artikelen te kunnen lezen, moeten Facebook-gebruikers op de link klikken om de content van het medium te bekijken. Dat betekent dat de gebruikers even weggaan bij Facebook en misschien wel voor een tijdje niet terugkomen.

Virtuele bezorger

Vroeger kreeg je de krant alleen van je lokale krantenjongen, zoals hier na het zinken van de Titanic (Londen, 19 april 1912).
Vroeger kreeg je de krant alleen van je lokale krantenjongen, zoals hier na het zinken van de Titanic (Londen, 19 april 1912).

Dat is problematisch voor Facebook, want zij verdienen geld aan advertenties en daar hebben ze zoveel mogelijk bezoekers voor nodig. Wanneer er veel links in je tijdlijn staan, is de kans groter dat je naar een andere website gaat. Dus wat doet Facebook: jou minder links voorschotelen om te voorkomen dat jij naar een andere website gaat. En gezien Facebook voor veel media de grootste bron van lezers is, zal dit op termijn zorgen voor dalende bezoekersaantallen.

Dus even terug naar Red Pers: hoe lossen we dit op? Onze virtuele bezorger weigert dienst, dus moeten we opzoek naar een ander.

Als we gaan kijken naar andere social media is het aanbod groot, maar niet altijd even handig voor het delen van links: in Snapchat is linken überhaupt niet mogelijk en op Instagram werken de links alleen in je ‘bio’. Dan heb je nog Twitter, maar ook daar is het doorklik-gehalte redelijk laag. Deze media kunnen dus eigenlijk alleen gebruikt worden als een soort etalage: je kunt de producten wel zien, maar niet direct kopen.

Daarom versturen we sinds ruim een maand een wekelijkse nieuwsbrief. Iedere zondag krijgen onze abonnees alle artikelen in een mailtje toegestuurd. Reuze handig: we hebben dan controle over onze content, hoe het bij de abonnees terecht komt en hoe laat. Daar kunnen we uit aflezen wat onze lezers nou écht prettig vinden.

Betrokken lezers

Deze directere manier van communicatie zie je steeds vaker, zoals de WhatsApp-service van het NRC Handelsblad of push-meldingen van de apps van media. Op deze manier heb je als medium controle over hoe en wanneer de berichten bij je lezers terecht komen, in tegenstelling tot wanneer je content onderhevig is aan de algoritmes van social media zoals Facebook. Bovendien krijg je directe feedback van je lezers: klikken ze op je artikelen of niet? Door in het ritme van de lezers te komen en een soort originele look & feel mee te geven aan de berichten, is de kans groter dat er geklikt wordt en gelezen. En op die manier worden de lezers weer meer betrokken, is het idee.

Daarom gaat Red Pers op zoek naar manieren om in jullie ritme te komen en zoeken we naar jullie virtuele deurmat om ervoor te zorgen dat we niet afhankelijk blijven van de grillen van social media.

Wil je onze nieuwsbrief op je deurmat van je inbox ontvangen? En niet artikelen missen omdat Facebook misschien vindt dat jij ze niet hoeft te lezen? Aanmelden kan hier!