Brexit en de mode-industrie: hoe nu verder?

Mulberry S/S 2016, London Fashion Week 2016. Foto: British Fashion Council

Volgens een enquete van de British Fashion Council wilde 90% van de Britse mode-industrie in de EU blijven. Nu de Brexit tóch in gang wordt gezet kun je je dus afvragen wat de gevolgen zijn voor deze 38 billion pound industry. Onze moderedactrice zocht het uit.

Tijdens afgelopen Londen Fashionweek in februari was het al het gesprek van de dag: de Brexit. Maar, nu de papieren die de Britse uittreding uit de Europese Unie in gang gezet hebben eind maart zijn overhandigd aan de voorzitter van de Europese Raad, moet de Britse mode-industrie zich echt gaan voorbereiden op de uittreding.

Logo van de British Fashion Council, die onder andere de London Fashion Week organiseert. Foto: British Fashion Council
Logo van de British Fashion Council, die onder andere de London Fashion Week organiseert. Foto: British Fashion Council

Sterker nog, hoewel de uittreding van Groot-Brittannië nog lang niet rond is, geven modeontwerpers en -bedrijven, net als andere sectoren, aan nu al de effecten van deze onzekerheid te merken. Deze problemen variëren van medewerkers die de bedrijven verlaten om in de EU te werken tot effecten op de import- en exportprijzen.

Met het bezorgen van de brief in Brussel hebben de Britten artikel 50 van het EU-verdrag geactiveerd. Daarmee hebben beide partijen twee jaar de tijd om een akkoord te bereiken. In Artikel 50 van het Europese verdrag staat wel een vertrekprocedure beschreven, maar niet tot in detail.

Hard of soft?

De zogenaamde Hard Brexit is voor veel industrieën het worst case scenario. De directe effecten hiervan zullen een devaluatie van de pond zijn, die op zijn beurt zorg voor een lager consumentenvertrouwen en dus minder inkomsten voor de Britse retailers. Ook zal het aantrekken van getalenteerde buitenlandse werknemers veel moeilijker worden door strengere immigratieregels.

Aan de Hard Brexit hangt ook een klein voordeel: door diezelfde devaluatie van de pond trekt Engeleland meer toeristen aan. Het Britse modehuis Burberry gaf eind vorig jaar bijvoorbeeld al aan een stijging van 30 procent aan inkomsten te hebben gehad nadat de pond in waarde was gedaald.

Een harde versus zachte (Canada Model) Brexit. Beeld: J.P. Morgan Asset Management
Een harde versus zachte (Canada Model) Brexit. Beeld: J.P. Morgan Asset Management

Toch zou een betere uitkomst de soft Brexit zijn. In dit ietwat onwaarschijnlijke geval zal er lidmaatschap voor de Europese markt zijn. Deze overeenkomst lijkt op de gemaakte afspraken tussen de EU en Zwitserland. Dit zou betekenen dat Engeland vrij kan handelen met de EU, hoewel er aan de douane wel strenger gecontroleerd zal worden.

De meest waarschijnlijke uitkomst is een model wat ook wel het Canada Model wordt genoemd. Dit model houdt in dat Engeland tegen gereduceerde tarieven kan handelen met de EU, maar zonder toegang tot de interne markt.

Braindrain

Een van de gevolgen van de uittreding richt zich dus op de arbeidsrechten van medewerkers in de mode-industrie. Veel getalenteerde werknemers in bijvoorbeeld de ontwerpstudio’s komen uit het buitenland. Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van deze internationale werknemers overweegt om Engeland te verlaten zodra de Brexit rond is.

Christian Murphy, de oprichter van Albion Knitting Company (een belangrijke leverancier voor onder andere Gucci) gaf in een interview met The Business of Fashion aan dat als de overheid voor een hard Brexit zal kiezen, het bedrijf waarschijnlijk een derde van haar personeel zal verliezen.

Britse modebedrijven en scholen zullen met de Britse uittreding daarnaast ook miljoenen euro’s aan EU-subsidie verliezen, waarvan niet duidelijk is of de Britse overheid dit gaat vervangen. University of Arts in Londen -waar grote namen als Alexander McQueen en Stella McCartney hebben gestudeerd, kunnen zonder deze subsidies in diepe financiële problemen raken.

Voorbereiding

Hoewel de uitkomst dus nog onzeker blijft neemt de mode-industrie wel al diverse maatregelen om zich voor te bereiden. Zo heeft het streetwear label Next inmiddels laten weten de prijzen te verhogen om de financiële klap op te vangen.

Mulberry S/S 2016, London Fashion Week 2016. Foto: British Fashion Council
Mulberry S/S 2016, London Fashion Week 2016. Foto: British Fashion Council

Online retailer Asos richt zich vanwege de zwakke pond meer op de internationale markt. De opbrengst door buitenlandse klanten steeg in het eerste halfjaar met maar liefst 54 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Toch zijn er ook merken als Burberry en Mulberry die vinden dat het nog te vroeg is om uitspraken te doen over de eventuele gevolgen van de Brexit op hun bedrijfsvoering.

Hoe de uittrede voor de fashion industrie precies zal uitpakken, zal dus afhangen van de afspraken die tussen Groot-Brittannië en de EU worden gemaakt. Dat er verandering op handen is, staat vast, maar voor velen is de onzekerheid voorlopig nog de grootste last.