Zoveel macht heeft Instagram over de modewereld

Instagram Logo. Beeld: Instagram

Sociale media lijken in een constante strijd om de belangrijkste te zijn. Na Snapchat, Instagram Stories en WhatsApp Status is er nu ook Facebook Stories. Deze functie maakt het mogelijk om je verhaal 24 uur te delen met je vrienden. Maar in de modewereld spant er eentje duidelijk de kroon: Instagram.

Snapchat begon de succesformule van de verhalenfunctie, maar nu kijken dagelijks meer dan 150 miljoen mensen naar Instagram Stories. Dat is maar een fractie minder dan het aantal gebruikers dat op Snapchat gebruik maakt van eenzelfde functie.

Dat Instagram zichzelf omschrijft als een platform waar je op een mooie en eigenzinnige manier jouw leven kan delen, verklaart misschien waarom de modewereld massaal voor Instagram kiest. In de mode-industrie wordt men namelijk continu omringd door fraaie dingen.

Estee Lauder kondigt de samenwerking met Kendall Jenner aan. Foto: Kendall Jenner via Instagram
Estee Lauder kondigt de samenwerking met Kendall Jenner aan. Foto: Kendall Jenner via Instagram

Influencers

Instagram heeft de modewereld op vele manieren veranderd. In de eerste plaats zijn mensen met legio volgers tegenwoordig veel belangrijker dan magazines. Nu zijn er wel merken als Louis Vuitton en Chanel met veel volgers, maar op Instagram draait het vooral om de zogenaamde influencers.

Een post van Chiara Ferragni (8,7 miljoen volgers) of Kylie Jenner (90,9 miljoen volgers) heeft een veel groter bereik dan een campagne in Vogue. Voorheen was dat de ultieme advertentie voor modehuizen. Als gevolg hiervan boeken modehuizen tegenwoordig het liefst modellen die het goed doen op Instagram. Modellen als Gigi Hadid (32,2 miljoen volgers) en Kendall Jenner (77,9 miljoen volgers) staan mede daarom vaak hoog op het verlanglijstje van grote modehuizen.

Foto: Hans Vivek
Foto: Hans Vivek

Instamarketing

Het enorme bereik maakt Instagram ook ideaal voor marketing. Denk bijvoorbeeld aan cosmeticabedrijf Estée Lauder: zij kreeg een grote groep nieuwe volgers na een samenwerking met Kendall Jenner op het platform.

Een woordvoerder van Estée Lauder legde uit dat het merk daar wil zijn waar haar klanten zijn en haar klanten houden nou eenmaal van Instagram ‘vanwege de visuele en makkelijk te consumeren aard’. Hoewel Facebook nog steeds een groot deel van de betaalde advertenties aantrekt, betalen steeds meer merken bakken met geld voor advertenties op Instagram.

Ook heeft het medium invloed gehad op de ontwerpen zelf. Hoewel catwalkfotografen alleen de voorkant van modellen fotograferen, ziet het publiek ze vooral van opzij. De foto’s die op Instagram verschijnen zullen dan ook dikwijls van de zijkant of achterkant gemaakt zijn.

Als gevolg hiervan is het gehele kledingstuk belangrijk geworden – ook de achterkant. Daarnaast worden Instagram-foto’s vaak op kleinere schermen bekeken, waardoor verfijnde details, subtiele dessins en de kwaliteit van de stoffen regelmatig in het niet vallen. Hierdoor voeren opvallende kleuren en in het oog springende details tegenwoordig de boventoon.

Kendall Jenner kondigt haar samenwerking met Estee Lauder aan. Foto: Kendall Jenner via Instagram
Kendall Jenner kondigt haar samenwerking met Estee Lauder aan. Foto: Kendall Jenner via Instagram

Alles voor de views

Bovendien zijn de modeshows zelf ook sterk door Instagram beïnvloed. Een saaie show betekent minder online aandacht. Daarom zorgen veel grote modehuizen voor fotogenieke momenten en aan zo’n beetje elke modegebeurtenis wordt tegenwoordig een hashtag meegegeven.

Chanel is hierin de grote voorloper: elke show is weer een enorm spektakel met veel Instagram-aandacht tot gevolg. Het decor van de laatste Chanel-show bestond uit een compleet ruimtestation – inclusief raket. Zodoende werd dit ook het meest gedeelde uitzicht van Paris Fashion Week.

Tot slot heeft Instagram fast fashion meer in de hand gespeeld. Aan het begin van het millennium had je al Style.com, dat alle beelden van een show meteen online zette. Hierdoor werd het voor ketens makkelijker ontwerpen snel na te maken en dat seizoen nog in de winkel te hebben.

Dit tempo lijkt sinds de komst van Instagram alleen maar hoger geworden. Het Italiaanse merk Moschino zorgt er nu zelfs voor dat de collectie al één dag na de show al in de winkels hangt. Hiermee probeert het merk ervoor te zorgen dat consumenten niet al verveeld zijn met een collectie, voordat het überhaupt in de winkels hangt.

Hoewel sociale media onderling dus nog in een hevige strijd verwikkeld lijken om de grootste te zijn, heeft Instagram in elk geval binnen de modewereld de gewichtigste invloed gehad.