King Kendrick is terug op zijn troon

Screenshot van Kendrick Lamar - Alright. (C) 2017 Aftermath/Interscope (Top Dawg Entertainment). Beeld via Youtube

“Yellin’, one, two, three, four, five. I am the greatest rapper alive!” Kendrick Lamar is terug, en hoe! Maar hoe? Officiële informatie ontbreekt nog, maar alles lijkt erop dat King Kendrick met zijn derde album zijn plaats op de troon gaat claimen. De hip-hopwereld kijkt reikhalzend uit naar morgen.

Het is inmiddels ruim twee jaar geleden dat Kendrick Lamar zijn tweede album To Pimp A Butterfly uitbracht. Een meesterwerk dat de rapper uit Compton op een voetstuk plaatste en hem, na zijn al eerder succesvolle debuutalbum Good Kid, M.A.A.D. City, een plek opleverde bij de hip-hopelite. Hoewel hij afgelopen jaar nog muziek uitbracht met Untitled Unmastered, een compilatiealbum bestaande uit ongereleaste demo’s, lijkt het wachten op een nieuw album van K.Dot eindelijk afgelopen.

The Heart Part 4

Kendrick Lamar op Way Out West 2013 in Gothenburg, Zweden. Foto: Kim Metso
Kendrick Lamar op Way Out West 2013 in Gothenburg, Zweden. Foto: Kim Metso

Afgelopen 23 maart werd de radiostilte doorbroken met het uitbrengen van The Heart Part 4, het jongste lid van zijn singles-serie The Heart. Het controversiële nummer bevat een directe waarschuwing naar, zeer waarschijnlijk, zanger en rapper Drake. Don’t tell a lie on me, I won’t tell the true ‘bout you echo’t door in de hook van de neo-soul opening. Nadat de beat verandert, pakt Kendrick deze bij de strot en laat de wereld weten dat hij het kunstje nog niet is verleerd: I said it’s like that, dropped one classic, came right back. ’Nother classic, right back. My next album, the whole industry on a ice pack.”

Het feit dat het nummer zich lijkt te richten op Drake is zeker niet toevallig. De twee werkten op Kendrick’s debuutalbum nog succesvol samen op het nummer Poetic Justice, maar sinds 2013 is de relatie tussen beiden bekoeld: Kendrick’s beruchte verse op Big Sean’s Control, waarin hij de nieuwe generatie rappers (waaronder Drake) uitdaagt, schoot bij Drake namelijk in het verkeerde keelgat.

Tegelijkertijd is Drake sinds die periode uitgegroeid tot één van de grootste artiesten ter wereld met enorme hits als One Dance en Hotline Bling. Het moet voor Kendrick dan ook pijnlijk zijn geweest dat Drake’s mixtape If You’re Reading This It’s Too Late meer verkocht dan To Pimp A Butterfly.

Screenshot van Kendrick Lamar - HUMBLE. (C) 2017 Aftermath/Interscope (Top Dawg Entertainment). Beeld via Youtube
Screenshot van Kendrick Lamar – HUMBLE. (C) 2017 Aftermath/Interscope (Top Dawg Entertainment). Beeld via Youtube

Werelden van verschil

Sinds 2015 heeft Drake alweer drie albums en mixtapes gereleased en lijkt hij bijna onafgebroken in de top van de charts te staan. Zijn enorme commerciële succes bevestigt dan ook zijn status als pop-icoon. Kendrick is echter niet onder de indruk van Drake’s verkoopcijfers: “I’ll let y’all worry about a list, I’m on some other shit. A difference between accomplishments and astonishments.”

Album cover van To Pimp a Butterfly. (C) 2017 Aftermath/Interscope (Top Dawg Entertainment). Beeld via Kendrick Lamar
Album cover van To Pimp a Butterfly. (C) 2017 Aftermath/Interscope (Top Dawg Entertainment). Beeld via Kendrick Lamar

De twee met elkaar vergelijken is dus onzinnig aangezien Kendrick zich niet binnen dezelfde muziekwerelden begeeft. Hij is een nakomeling van de allergrootsten van de Amerikaanse West Coast als Tupac, Dr. Dre en Snoop Dogg: Kendrick Lamar is hip-hop, Drake is pop. De reuzendans van beide iconen is echter een boeiend schouwspel.

Naast deze koude oorlog tussen Kendrick en Drake, is een album van Kendrick Lamar sowieso een must-listen. Zijn debuut, Good Kid, M.A.A.D City, is een geniaal uitgevoerde, filmische beschrijving van een dag uit het leven van een jonge Kendrick op de gevaarlijke straten van Compton. Door Kendrick’s indrukwekkende verhalende manier van rappen wordt de luisteraar een auto ingetrokken, de achterbank op, om een huis te gaan beroven. Een stap in Kendrick’s leven, de good kid in de mad city.

April the 7th

To Pimp A Butterfly wist vervolgens de zeer hooggespannen verwachtingen te overtreffen door één van de meest complete albums ooit te zijn. Verschillende verhaallijnen en thema’s worden behandeld aan de hand van een gedicht dat in de loop van het album steeds een beetje verder wordt geschreven. Daarnaast is Kendrick’s storytelling opnieuw feilloos en zijn de teksten enorm gelaagd. Tel daar de prachtige door jazz en funk geïnspireerde instrumentals bij op en Kendrick heeft een classic op zijn naam staan. Een ode aan zwarte cultuur.

Op de vooravond van zijn nieuwe album is er nog weinig over de plaat te zeggen. Er is één single gereleased met een indrukwekkende videoclip, HUMBLE, maar verder tasten de fans nog in het duister. De anticipatie is groot en de verwachtingen zijn hoog. Kortom, alle ingrediënten lijken aanwezig voor een nieuwe classic. Wat ons nu rest is Kendrick op zijn woord te geloven: “You know what time it is, ante up, this in forever. Y’all got ’til April the 7th to get y’all shit together.” Nog één nachtje…

Update: vrijdag 7 april heeft Kendrick Lamar bevestigd dat zijn album volgende week vrijdag 14 april uit komt.