Stukafest: studentikoos theater van hoge kwaliteit

Foto via Stukafest

Voor Typhoon, Spinvis en Lieve Bertha was studentenkamerfestival Stukafest een springplank naar het grote publiek. De Amsterdamse editie van het festival viert in februari haar tiende verjaardag. Red Pers vroeg de deelnemende artiesten wat Stukafest voor hen bijzonder maakt. 

Tijdens Stukafest zetten twintig studentenkamers op onder andere het Damrak, het Bijltjespad en de Brouwersgracht op 15 februari hun deuren open. Dan bieden ze in drie rondes een podium aan de schrijvers, acteurs, dansers en muzikanten.

Angela Schoonderbeek, die dit jaar verantwoordelijk is voor de programmering van de acts, benadrukt het studentikoze karakter van Stukafest, maar ook de kwaliteit van de voorstellingen. “Natuurlijk wordt er bier gedronken, maar we willen echt mooie acts neerzetten. Het is belangrijk dat mensen serieus kunnen kijken naar een voorstelling én dat het een feestelijke avond is. Iedereen zwermt uit over de stad, en komt daarna weer samen om keihard te dansen op het eindfeest in de Sugarfactory.”

Dat die wiskundestudent denkt: ‘Goh, dit is ook theater.’

Elke voorstelling duurt maximaal een half uur en kost de bezoeker vijf euro. Schoonderbeek hoopt daardoor ook mensen te trekken die normaal niet zo snel met podiumkunsten in aanraking komen.”Je kan zo weer weg als je het niks vindt. Ik hoop dat het vooral een ontmoetingsplek wordt waar jonge artiesten en studenten elkaar ontmoeten. Dat die wiskundestudent denkt: ‘Goh, dit is ook theater.'”

Igor Vrebac – Macho Macho

Foto: Marjolijn van Dijk
Foto: Marjolijn van Dijk

“Spelen voor studenten betekent spelen voor een creatief publiek. Ze zijn jong en bevlogen, staan open voor prikkels en alles is geoorloofd,” zegt mime-speler Igor Vrebac (30). Hij produceerde en regisseerde zijn mime-voorstelling Macho Macho zelf. De Arnhemse theatermaker staat op 15 februari in Starbikes (De Ruyterkade 143) met een ingekorte versie van zijn regiedebuut.

Jongeren vinden theater vaak stoffig, zegt Igor. Maar bij zijn optreden op de Utrechtse editie van Stukafest in 2013 kwamen studenten na afloop naar hem toe met vragen en verwondering.  Samen met tegenspeler Anton van der Sluis gaat Igor dit jaar in op de vraag wat mannelijkheid is. Hij stelt het publiek de vraag waar de grens tussen homo-erotisch en mannelijke kwetsbaarheid ligt. Zijn inspiratie haalde hij onder andere uit Turks worstelen en observaties in de sportschool.

Dat er weinig technische ondersteuning is, ziet Igor als aanleiding tot vernieuwing van zijn werk. “Daardoor ben je aangewezen op de vorm en inhoud van je stuk. Je moet terug naar de essentie van wat je aan het doen bent. Als dat goed gaat, ontstaan er bij het publiek vanzelf associaties, en kan je bij wijze van spreke spelen onder een lantaarnpaal.”

Marijn Claes – Eyecatcher

Foto: Alex Baams
Foto: Alex Baams

Onbereikbare liefde is het onderwerp van de voorstelling Eyecatcher van Marijn Claes (23). Eerder stond hij met het Nationale Theater al op grote podia door het hele land. Dit is de eerste keer dat hij speelt en zelf schrijft voor een klein publiek.

Marijn bewondert het risico dat Stukafest neemt. “De programmeurs hadden alleen een conceptversie van mijn tekst gelezen maar toch wilden ze met me aan de slag. Dat vind ik knap. Hier kan ik dingen maken die ik nog niet eerder heb gemaakt.”

Optreden in de slaapkamer van Stefan (Gerard Doustraat 182) is intiem: het betekent voor Marijn dat hij “bijna bij het publiek op schoot zit”. Hij schreef zelf zijn voorstelling over een dragqueen genaamd Evangeline Eyecatcher, die smoorverliefd is op haar heterovriend.

De nabijheid van het publiek levert volgens Marijn dat mensen zich wellicht aangesproken voelen. “Een dragqueen ontmoet je niet zo snel, maar door mijn stuk hoop ik dat mensen zich toch herkennen in Evangeline en beseffen dat er niet zoveel verschil is: Dat iedereen uiteindelijk gewoon mens is en zoekt naar dezelfde dingen.”

Stukafest trapte op 8 februari af in Utrecht en Zwolle. Daarna volgen Tilburg en Maastricht (9 februari), Eindhoven en Amsterdam (15 februari), Groningen, Leiden en Rotterdam (16 februari) en Delft (22 februari). Igor Vrebac staat daarnaast vanaf 5 februari op het Moving Futures Festival en op 11 februari in Het Compagnietheater.