Waar zijn de ballen van Hollywood?

Frederique Teillers

Voor ik begon met studeren had ik zeeën van tijd om te lezen. Naast hoogstaande literatuur als De Wereld van Sofie van Jostein Gaarder, las ik ook gewoon boeken uit de Bruna Top Tien. Zo ook de Angels & Demons-reeks van Dan Brown, waarvan het vierde deel onlangs verfilmd is.

Regisseur Ron Howard heeft echter het ethisch vraagstuk waarmee het boek eindigt flink verziekt. De film Inferno is het zoveelste slachtoffer van de eind-goed-al-goedmentaliteit in Hollywood.

Dan Browns boekenreeks gaat over professor Robert Langdon, die boek na boek verschillende kunsthistorische puzzels moet oplossen, telkens vergezeld door een andere vrouw. Verschillende complottheorieën (Illuminati, de Heilige Graal) en geheime genootschappen (Vrijmetselaars, Orde van de Roos) worden keer op keer aan een ander probleem of dilemma gekoppeld. In Inferno wordt de Middeleeuwse schrijver Dante Alighieri gebruikt om het probleem van overbevolking en klimaatverandering aan te kaarten.

Langdon is verwikkeld in een puzzel van miljonair en biochemicus Bertrand Zobrist: volg het spoor van raadsels (stuk voor stuk gelinkt aan Dante’s Inferno) en los deze binnen een paar dagen op, om te voorkomen dat een flink deel van de mensheid sterft. Wat blijkt (spoiler alert!): wanneer Langdon het eindpunt bereikt, is het virus al verspreid. Brown geeft het boek hier echter een interessante draai: in plaats van massamoord, zorgt het virus voor massasterilisatie.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met het Cultureel Persbureau. Lees het volledige artikel hier op hun website.