Duurzame mode in fast fashion tijden

Foto: Xabier Cid, 2007

Fast fashion merken als Asos en Zara lukt het vaak niet om duurzaam te produceren, toch blijven Nederlandse jongeren er massaal in lopen. Waarom kiezen ze niet voor duurzame alternatieven? Zijn deze er überhaupt wel? 

Onder meer merken Asos en Zara liepen tegen de lamp toen de undercoverbeelden van het BBC programma Panorama werden uitgezonden. Uit de beelden blijkt dat de producten van de populaire merken worden gemaakt door Syrische vluchtelingen in Turkije.

Deze vluchtelingen maken werkdagen van 12 uur voor een loon van ongeveer 1 euro per uur en wanneer ze iets overkomt worden ze ‘afgedankt als een kledingstuk’ aldus de 15-jarige Syrische vluchteling die de beelden heeft gefilmd.

De H&M in de Kalverstraat (foto: Tess Castelijn)
Kledingwinkels in de Kalverstraat (foto: Tess Castelijn)

Schendingen
Beide bedrijven hebben inmiddels geschokt gereageerd. Asos heeft beloofd om de vluchtelingen financieel te ondersteunen en de minderjarigen naar school te sturen. Inditex, het moederbedrijf van Zara, zegt dat hun fabrieksinspecties “een zeer effectieve methode zijn om werkomstandigheden te monitoren en te verbeteren.”

Daarnaast is het voor Inditex niet de eerste keer dat ze in verband worden gebracht met kinderarbeid of moderne slavernij. In 2011 en in 2013 kwam het bedrijf ook al in opspraak vanwege de slechte omstandigheden waarin hun werknemers zouden werken. Ze moesten toen een half miljoen aan boetes betalen.

Verantwoord alternatief
Hoewel het dus algemeen bekend is hoe vervuilend de kledingindustrie is, kiezen nog maar weinig jongeren voor een verantwoord alternatief. Zo draaide Zara vorig jaar 17,5 procent meer omzet dan het jaar daarvoor. Waarom blijven jongeren ondanks het slechte imago de merken toch dragen? 

Jongeren zijn zeer trendgevoelig en het idee leeft nog steeds dat duurzame mode niet op de laatste trends inspeelt

Cécile Scheele, oprichtster van het duurzame mode- en lifestyle agentschap Goodbrandz en initiatiefneemster van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW): “Jongeren hebben vaak beperkte financiële middelen, en de fast fashion ketens maken het voor hen mogelijk om met weinig geld de laatste trends te dragen. Daarnaast zijn jongeren ook zeer trendgevoelig en leeft nog steeds het idee dat duurzame mode niet op deze laatste trends inspeelt.”

Scheele heeft echter wel hoop voor de nieuwe generatie: “Zodra de nieuwe generatie de arbeidsmarkt op gaat en wél de financiële middelen heeft, zal de vraag naar duurzame kleding ongetwijfeld toenemen en de verduurzaming een vogelvlucht nemen, omdat deze groep wel heel milieu- en sociaal bewust is opgegroeid.”

Bewustwording
Nederlandse jongeren willen dus wel, maar vinden het lastig om zich duurzaam te kleden door beperkte financiële middelen of door onwetendheid van waar je dan wel leuke duurzame kleding kunt vinden. 

Naast het kopen van duurzamere kleding kun je volgens Scheele als jongere echter ook een belangrijke rol spelen in het creëren van bewustzijn via je social media kanalen. “Wanneer jongeren zich bewust worden van het probleem, zullen zij wellicht toch naar haalbare, nieuwe alternatieven gaan zoeken. Je kan hierbij denken aan vintagekleding, kledingruilparties, zelf creatief worden door hun oude kleding ‘om te bouwen’ tot iets nieuws, noem maar op.” 

Naast de consument moet ook de producent bewust worden van het probleem

Hoewel er dus nog veel moet gebeuren, bij de consument maar ook bij de bedrijven zelf, heeft Scheele hoop voor de toekomst. Maar dan zullen bedrijven als Inditex en Zara ook hun leven moeten beteren en in ieder geval ervoor zorgen dat er in hun fabrieken geen wantoestanden meer plaatsvinden. Want naast de consument moet ook de producent bewust worden van het probleem.

De Zara in de Kalverstraat (foto: Tess Castelijn)
De Zara in de Kalverstraat (foto: Tess Castelijn)

 

Maar waar vind je dan duurzame én hippe kleding?
“Wat een mooi alternatief is om je steeds weer volgens de laatste trend, maar toch duurzaam, te kleden is Lena The Fashion Library in Amsterdam. Hier kan je kleding lenen, en mocht je het uiteindelijk heel graag willen houden, dan kan je het alsnog kopen.” Als voorbeelden van winkels waar je betaalbare duurzame kleding kunt kopen, noemt Scheele Nukuhiva, de winkels van Floortje Dessing in Utrecht en Amsterdam, Brandmission in Haarlem en Het Faire Oosten in Amsterdam.