Halal en de Nieuwe Amsterdamse Fotografie

Foto: Maeve Stam, gepubliceerd in i-D Nederland

Fotografie is de laatste jaren compleet veranderd. Fotografen zijn nu meer dan ooit individuen, die hun eigen persoonlijkheid uitdragen door middel van fotografie. Halal, onder andere een fotografieagentschap, staat in het centrum van deze verandering. Red Pers-fotografe en adjunct-hoofdredacteur Tess Castelijn sprak met Mariella Kröll, fotografie-agente bij Halal.

Over Halal
100% Halal begon in 2005 en focuste toen vooral op tv-reclames en films. Nu is het Halal, en wordt het bedrijf gerund door vier partners: Gijs Kerbosch, Roel Oude Nijhuis, Gijs Determeijer en Olivia Sophie van Leeuwen. De fotografie-afdeling representeert onder anderen Sophie van der Perre, Lotte van Raalte en Karen Rosetzsky. Laatstgenoemde heeft afgelopen jaar een boek uitgebracht, Young Love. De groep jonge fotografen bij Halal kenmerkt zich door het bezitten van echt een eigen stijl, die ook de Amsterdamse jeugd prachtig vast weten te leggen. Bedrijven zoals i-D, G-Star RAW en Red Bull zien dat; zij vallen namelijk onder de velen waar de fotografen voor hebben gewerkt.

Foto: Barrie Hullegie gepubliceerd in ELLE Nederland
Foto: Barrie Hullegie gepubliceerd in ELLE Nederland

Breken met traditionele modefotografie
Creatieve individuen voeren de boventoon in de hedendaagse Amsterdamse fotografie. Dit komt mede door het internet, beginnend in Amerika met websites als Tumblr en Flickr, waar tieners hun fotografie lieten zien aan een publiek van gelijkgestemden. Nu zijn die tieners jonge volwassenen die een naam hebben opgebouwd in de professionele fotografie. Deze ontwikkeling is overgeslagen naar Nederland, en vooral Amsterdam. Kröll vindt de huidige fotografie scène in Amsterdam erg goed. “Het is erg zichtbaar dat er een gigantisch aantal fotografen is, waaronder ook erg veel jonge fotografen. Daarnaast merk je sterk dat fotografie ‘cool’ is. Mode is ook veel meer street nu. Ik herken dat in Amsterdam. De fotografen kijken niet naar modellenbureaus, maar kijken juist op Instagram en vinden daar hun modellen.”

“Ze willen echt met de traditionele modefotografie breken, ze zijn hongerig naar iets nieuws.”

Dit grassroot gevoel van gemeenschap en samenwerking is erg belangrijk. Fotografen halen ook steeds meer inspiratie voor hun foto’s uit eigen ervaringen. “Ze willen echt met de traditionele modefotografie breken, ze zijn hongerig naar iets nieuws. Dat woord ‘nieuw’ is erg belangrijk.”

Individualiteit en diversiteit
“Alle fotografen zijn heel inspirerend, ze zijn allemaal totaal verschillend met hun eigen stijl,” aldus Kröll. Net als in de mode-industrie, mede beïnvloed door de kracht van social media, wordt individualiteit en een eigen stijl steeds belangrijker. De stad Amsterdam speelt daarin een grote rol. “Ik zou niet willen zeggen dat de stad de fotografen beïnvloedt, omdat ze er vaak niet eens meer willen fotograferen. Het is te herkenbaar: ze willen niet meer de grachten schieten. De stad beïnvloedt ze niet, maar alle verschillende mensen in Amsterdam wél. Een multiculturele stad met interessante individuen: wat daaruit voortkomt is erg inspirerend.” Amsterdam is in dat opzicht dus heel significant.

Foto: Elza Jo, gepubliceerd in i-D Nederland
Foto: Elza Jo, gepubliceerd in i-D Nederland

Fotografie-industrie gedomineerd door vrouwen?
Negen van de twaalf fotografen bij Halal zijn vrouwen. Maar hoewel het lijkt alsof vrouwelijke fotografen nu steeds meer de hoofdrol spelen, ziet Kröll dat niet per se terug. “Als je kijkt naar de algehele internationale scène, zijn er ook heel veel succesvolle mannen. Ik denk dat het meer gaat om karakter, dus ik zou zeggen dat het gelijk opgaat.” Dat is jammer, aangezien het een mooie verandering zou zijn als een industrie een keer gedomineerd wordt door vrouwen, nadat mannelijke fotografen jarenlang de boventoon hebben gevoerd en vrouwen vooral als modellen werkten. Aan de andere kant is deze nadruk op karakter een positief teken: geslacht maakt nu minder uit dan individualiteit en karakter.

“We willen geen mensen die gewoon doen wat de stijl van het seizoen is.”

Toekomstplannen
Halal Amsterdam is natuurlijk boven alles een bedrijf, dus de projecten voor de komende tijd zijn erop gericht het profiel van de fotografen en het bedrijf te verbeteren. Punten zoals de fotografen ook internationaal op de kaart brengen staan op de agenda. “Het gaat voornamelijk om de balans vinden zodat de fotograaf genoeg ruimte heeft om zijn of haar eigen handtekening te vinden. We willen geen mensen die gewoon doen wat de stijl van het seizoen is – ze moeten echt hun eigen taal kunnen ontwikkelen. Zodra je een eigen stem hebt gevonden zullen mensen deel van je club willen worden.” Kröll legt hier weer nadruk op het belang van de individu, en dit geeft hoop voor de staat van fotografie. Als individualiteit zo belangrijk blijft, is er ook meer ruimte voor diversiteit en creativiteit.