Redactioneel: Red (de) Pers!

De journalistiek verandert sneller dan ooit. Alles staat tegenwoordig online, spanningsbogen worden korter, papieren krantenoplages evenals de populariteit van andere klassieke mediavormen kelderen en mensen grijpen voor het nieuws eerder naar Facebook dan naar de krant. Hoewel dit weinig hoopvol klinkt, brengt de digitalisering van de media ook grote voordelen met zich mee: het is anno 2016 zowel goedkoper en eenvoudiger om als mediabedrijf je doelgroep te bereiken als voor jou om aan je ideale nieuwsmedia te komen. Helaas gaat dit vaak ten koste van de inhoud en diepgang. En daar ligt nu precies het gevaar.

Nieuwe Naam
Maximum Amsterdam
 was zeker geen mislukking. Ons mediaproject heeft het ruim drie jaar volgehouden en we hebben veel in die tijd bereikt. Als relatief onervaren, maar razend enthousiaste zestienjarigen hebben we deze papieren glossy in 2013 opgezet. Kort daarna was het blad al te koop in dertig Amsterdamse boekwinkels en uiteindelijk is Maximum met de digitalisering meegegroeid naar een gratis site voor, door en over Jong Amsterdam. Via een wervelstorm van journalistieke wentelingen en experimenten, waarin we een hoop hebben geleerd en meegemaakt, is ons project stukje bij beetje omgevormd tot deze volgende stap: Red Pers.

Red (gewoon op z’n Nederlands uitgesproken) is de bekende journalistieke afkorting van redactie, die in teksten gebruikt wordt ter verheldering. Het is ook een knipoog naar onze Amsterdamse roots, maar maak je geen zorgen: met politiek of communisme heeft het niets te maken. Het belangrijkste is dat de naam verwijst naar een groter (en ambitieuzer) doel: het redden van de pers. Op de lange termijn wil Red Pers dan ook het innovatieve medium worden dat enkel voordelen haalt uit die digitalisering: wij doen simpelweg niet mee aan de ‘newsporn‘ van de snelheidsmedia, die liever de eerste dan de beste zijn. Wij staan juist voor inhoud en diepgang.

Podium voor Journalistieke Ontwikkeling
Red Pers
is hét podium voor journalistieke ontwikkeling. Maar er zit meer achter deze media-startup. Ten eerste is het een podium voor studenten, waar zij zich binnen het journalistieke vak kunnen ontwikkelen. Er is een concurrerend klimaat ontstaan tussen journalisten, met steeds meer freelancers en steeds minder nieuwe vaste redacteuren. Hierbij krijgen zij steeds minder ruimte om fouten te maken. Bij ons is hier geen sprake van. Wij bieden studenten met journalistieke en ondernemende ambities een plek om ervaring op te doen binnen het journalistieke veld. Zo leren ze op vroege leeftijd al alles over deadlines, vergaderingen, onderzoeken, interviewen enzovoorts. In dit leerproces is fouten maken menselijk, maar kunnen ze natuurlijk wel verbeterd of voorkomen worden. Een getrainde eindredactie, bestaande uit jongeren die al ervaring hebben in de journalistiek (onder andere Theaterkrant, Folia en Het Parool), begeleidt hen intensief in het schrijfproces. Zo worden onze redactieleden opgeleid tot de journalisten van de toekomst.

Verfrissend en Vastberaden
Ten tweede wil Red Pers op innovatieve wijze de journalistiek zelf ontwikkelen. Jongeren zijn daar de aangewezen personen voor: zij zijn nog niet verpest door het leven, kijken vaak met een kritische blik en zijn ook niet bang om de harde waarheid naar buiten te brengen. Red Pers wil het verfrissende verhaal bieden dat je nog maar weinig tegenkomt in de Nederlandse (gedrukte) pers. Tegelijk zijn we vastberaden om in deze nieuwe, digitale vorm wél de kwalitatieve inhoud en diepgang te waarborgen, en waar mogelijk zelfs te verbeteren.

Red Pers zorgt voor de frisse wind in de journalistiek en dat is precies waarom jij, onze lezer, deze site zal bezoeken. Niet om het bekende krantenverhaal voor de zoveelste keer voorbij te zien komen, maar om verder te kijken dan je timeline of tweet lang is. Om bij ieder artikel antwoord te krijgen op de volgende vraag: ‘Hoe denken studenten en jongeren, de toekomst van onze samenleving, hier over?’ Daarnaast zal je getuige zijn van onze journalistieke ontwikkeling. We zullen onder andere gaan experimenteren met podcasts, innovatieve filmpjes, journalistieke workshops en andere media-events. Blijf ons dus volgen via Facebook, Twitter, Instagram en natuurlijk deze website! Dan maken wij journalisten en jullie lezers er samen het beste van en redden we de pers.