Tess’ Trendy Tentjes: Louie Louie

Beeld: SONY DSC

10 maart 2016, 09:00

Auteur: Tess Castelijn

Tess’ Trendy Tentjes: Louie Louie

Beeld: SONY DSC

10 maart 2016, 09:00

Auteur: Tess Castelijn

Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam

De horeca in Amsterdam bruist, er komen in razendsnel tempo nieuwe zaken bij in onze hoofdstad. In de nieuwe rubriek Tess’ Trendy Tentjes worden hippe bars, toprestaurants en alles ertussenin op de proef gesteld.


Een bar, geïnspireerd door een nummer van de Kingsmen? Het lijkt wat vergezocht. Maar hij is er, op de Linnaeusstraat in Amsterdam Oost. Louie Louie is in het leven gebracht door de oprichters van onder andere de Biertuin, Bar Bukowski en Smokin’ Barrels.

TESS CASTELIJN

In de ochtend is Louie Louie een oase van rust. Door de grote ramen valt veel zonlicht, een paar klanten zitten verspreid door de grote zaak te ontbijten of koffie te drinken. De bar valt het meest op, vol met allerlei soorten drank en wel tien bieren van de tap.

SONY DSC
‘De bar valt het meest op, vol met allerlei soorten drank en wel tien bieren van de tap.’

Aan het menu is de invloed van Marcel van Breda (Weber Lux), Chris Souren (290sqm.com) en Riad Farhat, Jason Berg en Piet van der Graaf (bekend van de in de intro genoemde tenten) te zien: veel barbecue-gerechten gemengd met hippe, gezonde opties. Bij Louie Louie kun je namelijk onder andere taco’s met fried chicken (€7,50) eten of een spinaziesalade (€8,95). De prijzen zijn, zoals bij andere restaurants van de makers, redelijk vriendelijk. Bier is echter niet goedkoop, vooral omdat er bijna exclusief speciaalbieren op de kaart staan.

Louie Louie heeft, naast een redelijk uitgebreide bierkaart, een eigen biertje (€4,50). Erop staat: ‘Fris fris & fruitig, witbier met extra extra citrussmaak. Coñjo lekker!’ Het begint goed, de eerste smaak is zoet en inderdaad fris, maar de citroen zorgt jammer genoeg voor een ietwat bittere nasmaak. De cocktails zijn indrukwekkender, vooral de passievrucht mojito: die is zoet (niet te) en vol smaak.

https://www.youtube.com/watch?v=4V1p1dM3snQ

‘Het swingt in de bar, net als in het lied.’

’s Avonds is de invloed van het nummer Louie Louie van de Kingsmen veel duidelijker. Het swingt in de bar, net als in het lied. Op zaterdagavond is het ontzettend druk, zo druk dat je bijna niet bij de bar kunt om een drankje te halen. De muziek wisselt op een prettige manier tussen funk, indie-rock en techno. Het publiek is wel iets ouder dan bijvoorbeeld bij de Biertuin. De meeste bezoekers zijn 25 of ouder: echte yuppen dus. Het personeel van Louie Louie is hipster gekleed, skinny jeans en t-shirts met Bretonse strepen zijn er genoeg. De service is goed, het barpersoneel maakt gerust een gezellig praatje met je.

SONY DSC
‘De industriële invloed is goed terug te zien.’

De rest van het interieur valt ’s avonds nog meer op, zoals de ronde lampen en de street art muur. Het is te merken dat de eigenaars van Louie Louie dit keer iets minder voor een ruig interieur gingen, maar de industriële invloed is goed terug te zien.

Hoe later de avond, hoe gezelliger het wordt bij Bar Louie Louie. De bar is op vrijdag en zaterdag dan ook tot 3:00 uur geopend. De zaterdag dat ik er ben, is er zelfs een DJ, dus dansen mag.

De oprichters hebben ondertussen al tien tentjes in de buurt, en Oost wordt met elk tentje iets hipper. Tussen alle hippe restaurants en bars van ‘de Drie Wijzen uit het Oosten’ zou het voor Louie Louie dus wel moeilijk kunnen worden om zich te onderscheiden, maar  aan de gezelligheid te zien gaat het waarschijnlijk lukken. Het is een uniek trendy tentje, waar cocktailliefhebbers zich thuis zullen voelen. Louie Louie is allereerst een hele gezellige bar, waar je in het weekend een volledige avond uit kunt beleven. Daarnaast is het er overdag ook heerlijk toeven, al helemaal als de zon schijnt.

‘Hoe later de avond, hoe gezelliger het wordt.’

SONY DSC

lees ook:

Nieuwsbrief

Elke drie weken houden we je op de hoogte van wat we schreven en wat we lazen in de Red Pers-nieuwsbrief.

Zoeken

Doneren

Wij bieden jonge, aspirerende journalisten een podium én begeleiding. Dat kunnen we nog beter met jouw steun. Die steun komt met twee voor de prijs van één, want onze sponsor matcht jouw donatie. Geef jij ons vijf euro? Dan ontvangen wij een tientje.