‘Het Parool is weer kerngezond’

Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd bij Maximum Amsterdam


Ronald Ockhuysen
(1966) is nog geen jaar hoofdredacteur van Het Parool en zet de boel meteen op stelten. Bij het 75-jarige jubileum, nu bijna een maand geleden, lanceerde hij een nieuwe krant en website. Het cursieve blauw is vervangen door stevig zwart en alles is samengevoegd tot één katern. “De krant is weer een krant.”

MAX VAN GEUNS

Het Parool begon ooit als lappendeken van 20 artikelen op de voorpagina. Nu wordt er nog maar één artikel uitgelicht op de cover. Een goede ontwikkeling?
“Vroeger was de krant een ‘meneer’ die nieuws moest brengen. Nu worden we op de telefoon en laptop de hele dag door achtervolgd door nieuws en is het onze taak om een selectie te maken. Het is een misverstand dat veel tekst ook veel inhoud betekent. Mensen hebben minder tijd en beeld is een belangrijke informatiedrager. Een foto kan hetzelfde zeggen als 500 woorden. Uiteindelijk gaat het om een mix van snelheid en diepgang.”

IMG_9204
‘Een foto kan hetzelfde zeggen als 500 woorden.’

Je voorganger Barbara van Beukering had het al over een kortere spanningsboog bij lezers. Hebben jullie hier bij de doorstart ook op gelet?
“Sindsdien is het lezersgedrag veel beïnvloed door social media. Lezers van hebben juist weer zin in langere teksten en achtergronden. Mensen verwachten van ons een duidende functie, zoals Vrij Nederland en Elsevier dit vroeger al deden. De krant van vroeger is het internet van nu. We blijven de lezers dagelijks van nieuws voorzien, maar de krant is daarnaast inhoudelijker. Er komt meer creativiteit en denkkracht bij kijken.”

In 75 jaar heeft Het Parool een hele evolutie doorgemaakt. Wat is er gebleven?
“Onze betrouwbaarheid en onafhankelijkheid. Daarnaast zoeken we nog altijd naar licht aan het einde van de tunnel, we geloven in het goede. We blijven natuurlijk kritisch en zijn zeker niet naïef, maar we kijken liever naar de zon dan naar de goot.”

‘De krant van vroeger is het internet van nu.’

De helft van jullie lezers woont buiten Amsterdam. Zijn jullie nou een stadskrant of een landelijke krant?
“We zijn een stadskrant met een nationale uitstraling. Hierbij bedoel ik met ‘stad’ niet ‘binnen de Ring’ maar de ruim genomen metropool Amsterdam. De meeste lezers van buiten de stad wonen in de buurt. Vroeger waren we meer een landelijke krant, zeker in de jaren zestig. Toen is Het Parool nuchter gebleven door niet mee te gaan met de opkomst van links. Dat heeft destijds wel veel abonnees gekost.”

Terwijl jullie ook nooit rechts waren. Sterker nog, er waren wel eens akkefietjes met de rechtse Telegraaf. Hoe zit dat nu?
“Wij zijn begonnen als verzetskrant en dat kan je niet van De Telegraaf zeggen. We komen allebei uit Amsterdam, ook daarmee plagen we elkaar wel eens. Zij de grootste van Nederland, wij van de hoofdstad. Dat wedstrijdje hebben we altijd al gewonnen en dat vinden ze niet leuk. Maar het is niet meer dan borrelpraat, een sportieve competitie. Er heerst geen animositeit.”

IMG_9211
‘De krant is weer een krant.’

Het Parool is de grootste van Amsterdam.
Dat vinden ze bij D
e Telegraaf niet leuk.’

Welke persoonlijke ideeën liggen aan de grondslag van de grote veranderingen?
“Ik vond het blauwe logo gedateerd en karakterloos. Het nieuwe logo verwijst naar vroeger. Niet uit nostalgie, maar om uit te stralen dat we weten waar we vandaan komen. Een referentie naar een roemruchtig verleden. De zwarte dikke lijn drukt kracht uit, het cursieve blauw was bijna ironisch. De krant kreeg de laatste jaren allerlei toeters en bellen, zo gaat dat op redacties. Nu we weer dominant en zelfbewust zijn, is de krant weer een krant.”

Drie weken zijn voorbij sinds de doorstart. Hoe waren de eerste reacties?
“De krant is rustiger en serieuzer geworden, luidt het oordeel. De overgang naar een één-katern-krant leidt wel tot vragen, dat wist ik van tevoren. We kregen losgemaakte nietjes opgestuurd, net als foto’s van mensen die een losgescheurde krant in delen weer vast hebben gemaakt. Toch houden we vast aan de nieuwe opzet. Ook hoor ik vaak dat mensen meer lezen dan voorheen, terwijl er heus niet meer letters in staan. Ook een succes is de samenwerking met The Guardian en The New York Times, dat maakt het nieuwsaanbod breder.”

‘De overgang naar een één-katern-krant leidt tot vragen: we kregen losgemaakte nietjes opgestuurd.’

Hoe ziet Het Parool er in 2021 uit?
“De krant is er nog, maar het wordt een luxe-artikel. Voor ons voorzie ik geen problemen, Het Parool is weer kerngezond. We gaan de krant niet nog eens op zijn kop zetten, we zullen de huidige lijn doorzetten. De toekomst van lokale media in het algemeen is lastig in te schatten. Juist door de digitalisering zal de krant blijven bestaan. De behoefte om ’s ochtends of ’s avonds rustig de papieren krant door te bladeren neemt toe. De bodem van de put is allang bereikt, er komt een herwaardering van papier.”

IMG_9171
‘De bodem van de put is allang bereikt, er komt een herwaardering van papier.’

Foto’s door Tess Castelijn.


Ter gelegenheid van het jubileum is op 11 februari in het Persmuseum (Zeeburgerkade) de tentoonstelling Het Parool 75 Een beeld van een krant geopend. De expositie is te bezichtigen tot en met 3 april. Toegangsprijs: 7 euro voor volwassenen, 4 euro met CJP/Cultuurkaart en 3 euro 50 voor studenten.