‘Best Buddy’ Berlijn in Amsterdam

Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd op Maximum Amsterdam


Amsterdammers kunnen deze week bij een pop-up store in de Utrechtsestraat wat Berlijnse sfeer opsnuiven. Met bekende en minder bekende producten brengt Visit Berlin een stukje stad van daar naar hier. “We willen dat Berlijn door de hele wereld geliefd wordt.”

MAX VAN GEUNS

Twintig typisch Berlijnse merken worden sinds maandag tentoon gesteld in een pop-up store in Amsterdam. Bij ‘Pop into Berlin’ kom je onder meer de bekende Ampelmann-gadgets en het beroemde Air Berlin tegen, maar ook de 3D-printer van start-ups 3YOURMIND en BigRep is te bezichtigen. De specialiteiten uit de Duitse hoofdstad lijken goed te vallen bij het Amsterdamse publiek, want er zou sinds maandag al veel zijn verkocht.

“Maar daar gaat het niet om,” zegt Burkhard Kieker, de CEO van het toerismebureau Visit Berlin. “Het gaat om het imago van de hele stad. We willen een deel van Berlijn naar Amsterdam transporteren, om zo het aanzien te verbeteren.” De pop-up store was ook al te gast in Londen, Stockholm en Wenen. Volgende week wordt de Europa-tour voortgezet in Parijs. “We willen dat Berlijn door de hele wereld geliefd wordt.”

“We willen dat Berlijn door de hele wereld geliefd wordt.”

Amsterdammers behoren tot de top-5 bezoekers van Berlijn: van de twaalf miljoen toeristen in 2014 kwamen er bijna één miljoen uit Nederland. Volgens Kieker gaat de keuze voor Amsterdam als target-stad verder: “We zijn best buddies in lifestyle en levensvisie. We hechten allebei veel waarde aan de universiteiten en bieden een aantrekkelijke omgeving voor de ontwikkeling van jong talent. Op sommige gebieden loopt Amsterdam zelfs voor op Berlijn!”

Dat compliment mag onze hoofdstad mooi in zijn zak steken, maar op de meeste gebieden loopt Berlijn toch mijlenver voor. De miljoenenstad mag zich sinds 2014 startup metropool van Europa noemen, na het stokje van Londen over te hebben genomen. Dat jaar ging er ruim 2 miljard euro om in de start-ups van Berlijn. Alleen al in de dotcom-economie wordt er elke 20 uur een nieuw bedrijf geboren. Volgens Kieker worden trends ook geboren in Berlijn. “Mensen komen naar Berlijn om te laatste levensstijl in zich op te nemen. Köpfe gucken, noemen wij dat.”

“Mensen komen naar Berlijn om te laatste levensstijl in zich op te nemen. Köpfe gucken, noemen wij dat.”

De speciale craft beers van BRLO, de nostalgisch makende snoepjes van Retos Candyfarm en de Costa Ricaanse koffie van TresCabezas zijn zomaar drie van de Berlijnse koopwaren die hier deze week verkrijgbaar zijn. Tel de trefwoorden pop-up store, start-up en jong talent hierbij op en je kunt de term niet meer ontwijken: hebben we wéér te maken met een hipster-verschijnsel? De CEO van Visit Berlin noemt het liever New Urban Living. “Maar er zijn deze week al wat fixies, knotjes en baarden gespot.”

‘Pop into Berlin’ (te vinden op Utrechtsestraat 105) is vandaag nog open tot 18 uur. Morgen (zondag) is de pop-up store open van 10 tot 16 uur.

© visitBerlin Arnold van West
© visitBerlin Arnold van West